Är det någon sorts alternativ till frimärkssamling Gitzie? Man skall sitta där med ett förstoringsglas och hitta skillnaden mellan dessa skålar i en stor samling. Här är en med en röd fläck på fotringen, osv.
Själv köpte jag bland annat den här för 50-spänn. Något att äga Kanon? Den är rätt gedigen.
Nej då, Reggis, det behövs inget förstoringsglas

Jag tror att det handlar om "kärlek" till glas och att man då betraktar det på ett annat sätt än någon som "bara" ser en glasskål.
Det handlar om glasmassan, skiftningar och rörelser i glaset tex. Fullständigt omöjligt att förklara för någon som ser "glas som glas" och inte något mer.
Skönheten ligger i betraktarens ögon sägs det och jag kan tex njuta av att titta på hur en gammal flaskhals är blåst, med blåsor, sliringar, sned och vind. Värde/popularitet fullständigt ointressant.
Oftast är det sådant som jag väljer att bara prata med andra glasintresserade om, därför att det är en oförklarlig känsla som man måste uppleva för att kunna förstå.
Om vi som jämförelse spanar in ljusstaken som du har bild på, är den för mig fullständigt ointressant. Den säger mig ingenting. Ger mig ingen som helst känsla när jag tittar på den. Sannolikt för att jag inte har de kunskaper som skulle kunna göra den intressant. Så tror jag att det är med det mesta. Intresse skapar känsla.........och den går inte att förklara för den som inte delar ens intresse.
Gudars skymning vilken filosofisk utläggning det blev

Tja, jag tror att budskapet går fram i alla fall