Författare Ämne: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!  (läst 28401 gånger)

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Jag älskar kyrkogårdar!!!!!!!!
« Svar #15 skrivet: tor 8 maj 2008 09:05:49 »
Tack Ada!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: tor 8 maj 2008 09:15:32 »
Ingen orsak :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: fre 9 maj 2008 13:01:52 »
Bland de döda och begravda
Där jag finner jag min frid
Där slipper jag all svada
Och tankarna får tid

Chicaboom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: fre 9 maj 2008 18:21:52 »
Jag tillhör också kyrkogårdsvandrarna, också utan pava dock. Jag har några gånger försökt ta med mig en bok och sitta och läsa på kyrkogården men det går inte alls att koncentrera sig på att läsa på ett sånt ställe.
Utöver att det är trevligt att vara själv på en kyrkogård gillar jag också att promenera runt med någon nära vän, det blir helt andra samtalsämnen där än någon annanstans.

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: fre 9 maj 2008 21:53:30 »
Bland de döda och begravda
Där jag finner jag min frid
Där slipper jag all svada
Och tankarna får tid

Väldigt fint Reggis, lite eftertanke blev det.......serigöst.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: sön 11 maj 2008 23:04:56 »
Det är faktiskt ett stort problem idag att tankarna inte får den tid de behöver för att lagras i ens skalle och bidra till associationer av olika slag. Just det tror jag ligger bakom de två grupper av människor som växer mest idag. Det jag då menar är mycket ytliga människor med intressen vars spännvidd omfattar dem själva och inget mer. Den andra gruppen är petimetrar. Eftersom de aldrig får chansen att utveckla riktiga tankar med lite bredd så utvecklar de denna begränsade tanke på djupet och då blir det petigheter.

Tyvärr kommer vi att få allt fler a dessa överfokuserade och intellektuellt smala människor som en följd av detta stressande tanketempo. I det sammanhanget är ett kyrkogårdsbesök en riktig kur för att behålla bredden och djupet i tankeverksamheten.

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: mån 12 maj 2008 00:13:52 »
Ett annat tips som jag själv tillämpar så gott som varje år är att i september åka upp till fjällen. Man kan göra dagturer eller välja att vara borta en tripp. Jag föredrar att gå ensam och göra dagsturer. Den känsla som infinner sig när jag kommit upp en bit ovanför trädgränsen är obetalbar. Att stånkande av klättrandet sätta sig ned på en liten plätt, ta fram den medhavda matsäcken och blicka ut över vidderna, då kan jag få de perspektiv som jag annars har svårt att se i vardagen.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: mån 12 maj 2008 19:14:42 »
Jag med Fjoll. Brukar minst en gång om året dra till fjälls några dagar och sitta på en fjälltopp och filosofera. Fast det där med matsäck är inte min grej. Brukar hålla mig i närheten av någon restaurant.

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: mån 12 maj 2008 19:26:42 »
Så... kanske vi setts nere i Grönan någon vårkväll/natt?

Nastamuumio

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: lör 17 maj 2008 13:21:11 »
S:t Nikolai var tummelplats för denne lille parveln.Det var ont om regelrätta lekplatser i Domkyrkoförsamlingen för annat än vuxna och vid Finska kyrkan blev man bortmotad av
bistra "fajbjöder".Är helt säker på att de inte pratade finska;förstod mkt väl vad de sa.
Numera är det Engelbrektskyrkans astronomiska domäner som lockar.Det finns några platser i dom räjongerna där man alltjämt kan "dra pluggen" och koppla av från storstadens larm.De enda "stiffs" jag skådat är de som vi komposterat i närbelägna soptunnor.Senast en Haut Bailly från -04 och innan dess en Palmer från-89.

Fjoll

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: sön 18 maj 2008 16:58:42 »
Äntligen, nu har jag gjort datorbytet. I hate it!

En förklaring kanske behövs, Grönan är baren o utestället på hotellet uppe i Riksgränsen. Iofs så är det inte dit jag begett mig då jag varit på mina vandrarfärder, däremot på våren en vecka för skidåkning. Ingen vila där inte!

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: mån 19 maj 2008 14:48:58 »
Ni som vistas på kyrkogårdar utan pava tycker jag skall prova med en pava också. Pavan hör liksom till. Det vin jag tycker passar bäst på kyrkogården är som jag säger här ovan Cline, Zinfandel (89 kr på Systemet för en 75 cl flaska). Anlitar du en bartender som kör ut pavan och serverar dig där på kyrkogården så är denna kostnad avdragsgill som en hushållsnära tjänst. Det innebär att inte bara välbeställda kan unna sig lite flärd i samband med ett kykogårdsbesök. Passa nu på och utnyttja denna förmån som Maud har gett alla skattskyldiga svenska medborgare.

Nastamuumio

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: mån 19 maj 2008 20:25:42 »
Det är ack så svårt med serveringstillstånd för ambulerande utskänkning men om man håller sig till rött vin kan man ju alltid göra gällande att det är en nattvardsritual eller nåt.Katolska kyrkogårdar är då att föredra nattetid.
Den all-och ingestädes närvarande jourkedjan 11-Seven ombesörjer,
företrädesvis på kvällar och nätter, utkört hemkört utan att du blir uppkörd.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: mån 19 maj 2008 21:23:18 »
Fast nu skall det bli tillåtet att pimpla vin i Stockholms parker fram till 24:00 och jag tolkar det som att denna ändring av ordningsstadgan även kommer att omfatta kyrkogårdar. Det kommer att gå att partaja på kyrkogården, visst känns det bra.

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: mån 19 maj 2008 21:41:42 »
Får man göra avdrag för gravöl också ::)