Författare Ämne: Förslag på hur man åtgärdar kattproblem önskas  (läst 17729 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Förslag på hur man åtgärdar kattproblem önskas
« skrivet: tis 24 jun 2008 18:25:49 »
Hej kära retrovänner.

Jag undrar om ni har några bra tips på hur man blir av med katter som vistas på ens tomt. Idag brukar jag skjuta med luftpistol eller gevär på dem. Fast jag har märkt att det hjälper inte så länge utan snart är de där och stryker igen och då är det dags för ett hagel i pälsen igen. Visserligen är det roligt att se hur katten hoppar till och skriker men nu har jag sett det så många gånger så att det börjar bli tjatigt.

Fick ett tips av en bekant att man kan köpa kattmat och blanda i glykol i den. De glupska katterna märker inte av glykolen utan slafsar i sig kattmaten som vanligt. Glykolen påverkar deras inre organ varför de blir sjuka och dör inom några dagar. Har aldrig provat det. Är det någon annan här som provar ”glykolmetoden”.

Annars är ju det klassiska att fånga katten och stoppa den i en säck och sen dränka den. Men jag tycker att katterna skriker så förbaskat så man får ont i öronen när man dränker dem så det vill jag inte ge mig på. Inte vill jag sätta ut rävfällor heller av samma orsak, de väsnas så förbaskat.

Är det någon annan här som har något annat att föreslå annars prövar jag nog glykol tror jag.

gitzie

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Förslag på hur man åtgärdar kattproblem önskas
« Svar #1 skrivet: tis 24 jun 2008 18:41:53 »
Det är bäst att du provsmakar glykolen först Reggis för att se om det verkligen funkar  ;D ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tis 24 jun 2008 18:43:42 »
Ja Reggis, jag håller med om att det är förskräckligt djurplågeri att blanda glykol i kattmaten, skjuta på dem, dränka dem eller sätta ut rävfällor för dem likaså
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: tis 24 jun 2008 18:45:23 »
Hetsa inte upp dig,Ada. Tror att Reggis har en tråkig dag. Då brukar hon försöka få fart på andra. Plåga katt funkar ALLTID  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: tis 24 jun 2008 18:53:53 »
Faktum är att jag är gramse på katterna för att de dels lyckades fånga en av mina halvtama koltrastar dels genom att de med sin närvara skrämmer bort alla fåglar. Efter det så har jag seriöst funderat på hur jag skall få väck dem. Luftpistol har visat sig effektivt fast bara i någon vecka. När jag fick höra talas om det här med glykol så verkade det vara en lösning på det hela. Enligt tipsaren så plågas katten inte så mycket utan den mest sover tills den dör. Eftersom den just ätit så går det ju ingen nöd på den.

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: tis 24 jun 2008 19:01:58 »
Råttgift fungerar mycket bättre Reggis. Blanda i köttfärs och bjud katten på det!

Skämt åsido, det finns faktiskt kattskrämmor som tjuter med ljud som i stort sett bara kattorna hör, fåglarna bryr sig inte om ljudet och de flesta människor hör inte det, vår yngsta dotter hörde ett högt ljud när hon vistades ute, jag återkommer med vad vad kattskrämman heter!

Lägger till en länk till Cat Watch som kattskrämman heter. Vet inte om den finns hos andra återförsäljare, jag köpte min här! http://www.deteracat.co.uk/catwatch.htm
« Senast ändrad: tis 24 jun 2008 19:06:41 av Domino »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tis 24 jun 2008 19:16:25 »
Hetsa inte upp dig,Ada. Tror att Reggis har en tråkig dag. Då brukar hon försöka få fart på andra. Plåga katt funkar ALLTID  ;)
Du skulle läst det jag skrev rakt av istället, då ser man nog inget upphetsat i det :) jag tolkar att Reggis skrev om vilket djurplågeri det är med sin vanliga taktik ;)

Anars kan jag bidra med "Bertils" lösning här
http://www.youtube.com/watch?v=LN1E8gpgE4U

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: tis 24 jun 2008 19:28:44 »
Tack för tipset Ada. Jag har ju en kvistkvarn så det är bara att stoppa i katterna i den. Vad jag förstod av demonstrationsfilmen så var det inte speciellt plågsamt för katten.

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tis 24 jun 2008 22:11:37 »
Jag har hört talas om att man uppe i Kalix, Norrbotten, har ett bra sätt att ta katter av daga. Man hetsar helt enkelt kråkorna på dem. Först måste man dock fånga en kråka och göra den tam. Lite jobb men när det väl är gjort så är det bara te å köra. Den tama kråkan har nu lärt sig att sitta på marken och locka till sig katter. Det är bara det att när katten närmar sig kråkan så hojtar den på sina kompisar, kråkgerillan KG. Anfall!!! Katten har inte en chans och som jag hört så ska det vara betydligt effektivare än både hagel och gift. När kråkorna gjort sitt kan du använda kvistkvarnen och mala ned katten. Det malda kokar du sedan upp och fördelar i små givor. Kråkorna kommer att älska "kattmaten" för att inte tala om Koltrasten, här pratar vi Kåltrastens Revenge. Men, jag vet inte, Kalix ligger långt från Stockholm och kanske har de en annan kråkras där, mera lätttämjda typ. Själv lyckas jag inte ens uppfostra vovvarna, de gör precis som de vill trots mitt idoga tränande. Eftersom jag inte har några problem med kattor så har jag aldrig provat kalixtricket men kråkor, det har jag, både i stan och på landet.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: tis 24 jun 2008 23:58:25 »
Hur får man en katt att låta som en hund?
Man häller bensin på katten och tänder på - VOFF

Hur får man en h8und att låta som en katt?
Man lägger den i frysen och sågar itu den med bandsåg  - Mjaaaauuuu

För att återgå till frågan; Skaffa hund!!

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #10 skrivet: ons 25 jun 2008 16:25:55 »

För att återgå till frågan; Skaffa hund!!

Det där tror jag var det bästa och effektivaste tipset. I vår trädgård huserar av det här skälet i stort sett endast våra egna katter, alla andra har ingen passage när han är ute.

Jag gillar katter måste jag säga. Men katter i stan är ett osick som även jag svor över när vi bodde i kedjehus; och faktiskt var utan katter just för att vi bodde i stan.
Inte nog med att de ger sig på fåglarna, de skiter dessutom i rabatterna, gräver upp växter, skiter i sandlådor, går in när balkongdörrar osv är öppna och är till allmän irritation måste jag säga. Utekatter hör nog till på landet om ni frågar mig...

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: ons 25 jun 2008 16:45:16 »
Men dom är söta dom små liven, en vår när jag bodde så till att köksfönstret vette mot grannens garageuppfart, fick jag se vårens första sädesärla vicka på sin svans sådär fint... En stund senare ser jag grannkatten tumla runt där, och ligga på rygg och bolla med fågelkadavret i luften sådär sött som bara katter kan :)

Fast om jag måste välja ett husdjur -avstår gärna nu annars- så väljer jag nog katt, hundar känns som så undergivna och sorgliga individer -katter är mer starka och självständiga, ungefär som jag själv vill vara :)

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: ons 25 jun 2008 17:20:16 »

Fast om jag måste välja ett husdjur -avstår gärna nu annars- så väljer jag nog katt, hundar känns som så undergivna och sorgliga individer -katter är mer starka och självständiga, ungefär som jag själv vill vara :)

Ada, då har du nog kollat in fel sorts hund! Eller kanske fel hundägare, hundar blir det man gör dem till, frimodiga och öppna om man tillåter det, undergivna och kuvade om man bestraffar allt de gör!
Men man måste ju veta hur man uppfostrar en hund innan man skaffar en, katter sköter sig själv kan man väl säga och det är ju också det som vissa grannar också låter dem göra och ofta i andras trädgårdar och rabatter!

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: tor 26 jun 2008 08:44:43 »
Nej det blir till att mala katterna i kompostkvarnen. Av den demonstrationsfilm Ada visar så verkar det vara ett humant sätt att ta livet av katter. Dessutom är det miljövänligt och vi måste tänka på miljön. Är det någon som kan tipsa om det är bäst att stoppa in huvudet först eller skall man börja med svansen? Själv är jag inne på att ta huvudet först för att undvika skadligt buller då katten troligen annars skriker så förbaskat. Även onödigt buller är en miljöfråga.

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: fre 27 jun 2008 23:20:13 »
Självklart att även jag följer Adas rekommendationer gällande avlivning av katt, jag har fullt förtroende för Ada i denna fråga.