Författare Ämne: Internetfrågan  (läst 10931 gånger)

kas

• Gäst
Internetfrågan
« skrivet: lör 20 okt 2007 23:07:04 »
 Installerat nytt modem idag, Mbitsen varierar 0- 20. kommer och går som en sinusvåg. Supportstöd tror kanske fel på nätverkskort? Datorn säger inget fel! Jag börjar tro på "crypt"! Nu Ada har Du chansen att visa framfötterna, har Du något tips? Om Du vill kan Du lämna det i meddelande, ??? kas

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Internetfrågan
« Svar #1 skrivet: mån 22 okt 2007 12:34:06 »
Jag lyfte ut den här frågan ur den andra tråden:

Jag rekommenderar att man laddar ner och kör TPtest (5.02) från http://www.tptest.se/ så ser man om man får det man betalar för

Har man flera datorer uppkopplade kan man räkna med att bandbredden sjunker, delar sig lika på antalet datorer, jag kollar min bandbredd när sonen inte har LAN hemma :)

En kompis som har en halvskum internetleverantör (enligt mej) hade glädje av detta, kunde peka på att det inte alls blev som det han betalade för.

Jag har hört att det också hänger på det fysiska avståndet till telestationen, man kan bara inte hålla uppe den högsta hastigheten över ett längre avstånd

Sen frågar Kas i medd om det ställer högre krav på själva datorn att ha 24 mbit t ex, jag tror väl bromsklossen brukar vara bandbredden ändå så jag tror inte man behöver tänka så mycket på datorns frekvens, själv har jag skippat comhems egen startsida, utan har google som startsida istället då comhemsidan bromsar t o m i 8 mbit http://www.comhem.se/portal/comhem/ettan

En annan kompis som hade uppringt abonnemang, nämnde vad idiotiskt det var att deras leverantör hade en fulllkomligt idiotisk animation (de också) just på sidan "vill du uppgradera ditt uppringda abonnemang till bredband?" dom kom ju inte fram för att beställa bredband hur de än försökte!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: mån 22 okt 2007 13:26:17 »
 Jaa, Tp-testet har visat allt mellan 0- 17Mbit, tänk Dig ett kugghjul som saknar e kugge och snurrar ett varv på två minuter, när den kommer till den saknade kuggen öppnas fönstret till kontakt, men då
gäller det att vara blixtsnabb att skriva och få iväg ett medd. 
 Nu har det gått 1.5 tim. så jag får väl se om det håller i sig, man tror ju i första hand att det har inträffat något i PCn.
Ska köra Tp-test senare när det är "högtrafik", så får jag se om kapaciteten ligger uppåt 20Mbit, det kan man acceptera...i övrigt har Du rätt Ada...
Blir brydd över IT-företagen som inte vet vad dom själva sysslar med, (MÖRKAR)... 

brodertuck

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mån 22 okt 2007 13:32:11 »
Står det någonstans vad som skall levereras som minimum?
Hos Telia står det ju bara typ UPP till 8Mb, någon nedre gräns anges inte vad jag sett.

En annan fråga som kanske inte hör hit.
Säg så här, jag har två datorer som jag vill koppla upp mot internet.
Det rätta är att använda en router och dela anslutningen, men om jag i stället kopplar in varje dator med ett eget modem skulle det funka, skulle jag i så fall få 2x2Mb i stället för 2x1?

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mån 22 okt 2007 15:19:38 »
Det var ju en kul idé, jag har själv det gamla modemet kvar, det som inte har uttag för telefoni, och tre hål i väggen på två ställen i bostaden, men det bör bli en sk IP-konflikt då, det är därför man har en router som fördelar trafiken ut och in "genom" samma IP

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mån 22 okt 2007 15:21:42 »
Står det någonstans vad som skall levereras som minimum?
Hos Telia står det ju bara typ UPP till 8Mb, någon nedre gräns anges inte vad jag sett.

det borde i alla fall vara minimum t ex 2 mbit då, om det är klassen nedanför, och stadigvarande på t ex 4 vore ju inte särskilt sympatiskt heller

brodertuck

• Seniormedlem
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mån 22 okt 2007 15:42:29 »
Dumt. >:( Jag trodde jag kommit på något listigt :) Hade ju varit praktiskt att ha en dator vid sidan som man bara laddar ner på.

kas

• Gäst
« Svar #7 skrivet: mån 22 okt 2007 18:44:53 »
 Hur som helst så varade glädjen i 1.5 tim. man blir förbannad till slut, och sitter o gormar på sig själv...
Frugan kommer hem o ringer supporten, då säger dom att kolla t-jacket, OK, får väl göra de då, jag har ju gjort allt annat så...Skruvar o grejar,ingen ändring, men så lägger jag till 2 bleck som ska vara läge ifrån, fungerade faktiskt på 8-Mbit, sen har fanstyget gått hela tiden med toppar på 21 Mbit enl Tp-test! Nu blir det otroligt spännande att se fortsättningen, Men man bryta ihop för mindre!!
Hur har jag kunnat sända så många bilder i (rätt felläge) o jag är ju minsann inte den som använder PCn mest? ???   

kas

• Gäst
« Svar #8 skrivet: mån 22 okt 2007 20:25:44 »
 Svarar mig själv...Jag har dragit om hela telefoninstallationen i huset när vi köpte första pcn. så sista jack blev första jack, så ska de va...Men nu har dom säkert gjort ett fel i telestation eftersom allting fungerar här hemma med felkoppling i jacket, de flesta är väl Teliakunder och de berörs inte, men jag har Glocalnet ända ifrån när Utfors startade och då gör väl Telia allt för att underlätta för konkurrens i vanlig ordning...Nu är det nog så att detta kommer att funka en tid tills nåt "ägg" kommer på att så ska väl det  ;Dinte vara, men då vet jag att blecken ska kopplas ifrån igen, den som lever får se!

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mån 22 okt 2007 22:54:49 »
Jag kollade vad som står i avtalet med Tele2. Vi bor på landet och fick erbjudande om ADSL för något år sedan. "En uppkopplingshastighet på upp till 8 Mbit/s. Men med en liten asterix (*): "*Kapaciteten är från 512 Kbit/s och upp till 8 Mbit/s beroende på avståendet till telestationen."

Det innebär att jag betalar samma summa pengar/månad oavsett hur bra/dålig hastighet/kapacitet jag kan använda.

Hur stor skillnad är det på 512 Kbit/s och 8 Mbit/s?

Har jag blivit lurad? Man ser bara (upp till) 8 Mbit/s. Den andra texten som finns längst ner, i ett mindre typsnitt, och via en asterix missar man... I alla fall gjorde jag det.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mån 22 okt 2007 23:02:05 »
skillnaden är ungefär 16 gånger hastigheten

nåt som kunde en minut tar en kvart alltså om det vill sej illa, men inte sjutton ska man betala för om man aldrig kommer över t ex 2

det är därför man ska kolla vad man får ut egentligen

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mån 22 okt 2007 23:42:57 »
det är därför man ska kolla vad man får ut egentligen

Det blir nästa steg. Tack för alla tips.

kas

• Gäst
« Svar #12 skrivet: mån 22 okt 2007 23:56:21 »
 Problemet med alla lev. är att Telia har fått status "dominera", men efter alla klagomål till pst styrelsen så måste dom släppa "till", fräckt va? Skämt åsido...Men, men inget görs frivilligt, det låter så vackert att staten, alltså vi äger Telia, men sälj ut skiten! Dom har bara bromsat utvecklingen på nätet...Vi har 7 st optokabel nergrävda längs E-76 söderut men får vänta 10 år innan första Adsl erbjuds, bor bara 1 km från 76an. Men nästa cirkus ligger runt hörnet, trådlösa systemet, då blir det andra "bullar"...
 Tyvärr så kan man bara kolla in hur långt det är till station och med ledning av det räkna på vad man ska köpa...över 1 km högst 8 Mbit, mindre upp till 24 Mbit, OBS. upp till!!!
 Förrut på  på 8 Mbit så fick vi som bäst 6.9 Mbit... Nu går nertagning 24 Mbit upp till 21 Mbit, väldigt bra får jag säga...Sen går förstås sändning saktigare. OBS: Vid bra 8 Mbit buffrar inte radiomusik, tystnar! 8)    

kas

• Gäst
« Svar #13 skrivet: tis 23 okt 2007 09:38:12 »
 Jag sitter o brummar och läser (PC för alla.se), detta är (sagt på nätet),heter en liten rubrik. Man förvånas över att så många får trojaner osv. i datorn fortfarande...Svar: Men är inte användaren ansvarig för sin egen dator. Detta duktighetstänkande gör mej "grymm", varför läggs inte all övervakning på de som gör pengar på servrarna? Då blev det nog inte så många problem för stackars krakarna som nu råkar illa ut, det är ju inte så att när jag sänder mail till XX, att vi har direktförbindelse, det går ju genom 1 eller flera servrar...Tänker i första hand på äldre,+ nya tekniken!
 Tierps kommun är de stora företrädarna i allt...Jag ringde om bygglov för jord/bergvärme, ville att dom skulle skicka blanketter för ansökan...Tyvärr så måste du söka på nätet, OK jag hittade de jag ville ha och skulle skriva in uppgifterna, men det gick inte utan vidare utan då fick jag starta annat program så att åtkomsten fungerade...Jamen nu då, nu var allt klart ! Då kunde jag inte sända till kommunen mitt genomarbetade alster via Pcn. Nu hade jag ett alternativ, starta utskrift och lämna över ansökan personligen, för säkerhets skull!! Visst är det fantastiskt att ha en hemsida som inte fungerar bättre än så?
Hypotetiskt kunde jag ha varit 75-85 år, aldrig haft en dator osv. Hur gör man då?
Tack vare att jag har så väl ställt och insett att man är tvungen hänga med så hade jag all utrustning att ro hem det hela...Men alla har inte det, det behövs bara att skrivaren saknas!! ???

brodertuck

• Seniormedlem
  • To much is not enough
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: tis 23 okt 2007 10:11:04 »
Telia äger väl inte längre nätet, utan hyr i från Relacom som alla andra. I alla fall heter det ju så. ;D