Författare Ämne: God fortsättning....  (läst 20724 gånger)

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
God fortsättning....
« skrivet: ons 26 dec 2007 20:38:17 »
....på er retroiter :)

Anja

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: God fortsättning....
« Svar #1 skrivet: ons 26 dec 2007 22:39:15 »
Jag önskar detsamma!

Jag hoppas julhelgen varit skön. Jag tycker den har varit underbar med ledighet och trevlig samvaro med familjen.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tor 27 dec 2007 09:05:03 »
Ja det har verkligen varit skönt att ha kunnat ta det lugnt och sova åtta timmar per natt. Vanligtvis så ringer väckarklockan vid 6.00 på helgen för att kunna vara på loppisarna tidigt, och inte har man lagt sig i tid dagen innan heller!

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: tor 27 dec 2007 09:11:43 »
Och glöm inte bort mellandagsrean, årets höjdpunkt. Då man ger sig ut och frossar i konsumtion och samtidigt upplever sig vara sparsam. Jag tror inte det har så mycket med själva prissänkningen ekonomiska betydelse att göra att det känns så förbaskat tillfredställande att handla just på mellandagsrean. Det är att man kan motivera sin extrema överkonsumtion med, ”det var ju rea för sjutton”. Det gäller att passa på.” 

Personligen handlar jag helt vilt oberoende av om det är rea eller ej, spelar roll, näh. Under dessa dagar skall man bara konsumera och få uppleva den orgastiska känslan av att få hänga in ytterligare några klänningar och kappor i sina knökfulla garderober.

Just nu har jag satt upp en pappskiva i en av mina garderober för att inte skohögen som befinner sig där skall rinna ut på golvet när jag öppnar garderobsdörren. Just skor är en passion jag har. Kan inte avstå från att köpa snygga skor jag ser, det går bara inte. Jag har sån förståelse för Imelda Marcos. Jag har emellertid en liten bit till att gå för att komma upp i hennes 3.000 par skor.

Vill bara önska er alla här en bra avslutning på shoppingåret 2007. Vill samtidigt tacka Alliansregeringen för deras stora insatser i att göra 2008 till ett ännu bättre shoppingår och bereda utrymme för ytterligare överkonsumtion.

Borttagandet av förmögenhetsskatten och omvandlingen av fastighetsskatten till en jämlik avgift är de injektioner vi länge väntat på. Just att öka det ekonomiska utrymmet ytterligare för grupper som redan lever gott leder till just denna härlig överkonsumtion från dessa grupper. Ett stort tack till Alliansen, inte bara för det ökade ekonomiska utrymmet det leder till, utan framför allt för jämlikheten i att skatten är lika stor för ett slott som för en självbygge i Tallkrogen. Det här är åtgärder helt i linje med dagens miljödiskussioner och miljömål, det kan inte vara bättre tajmat. Skönt att vi har en regering som tar ett sådant stort ansvar.

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: tor 27 dec 2007 11:55:56 »
Ja visst är det skönt med en regering som ser till att ALLA får ha det gott och shoppa än mer. Såg en intervju med Miljöpartiets Birger Schlaug ang miljön vs årets toppnotering av jul- och mellandagshandeln. Sedan kommer Svensk Handels vice vd "Yvonne nånting"  in och säger, visst tär konsumtionen på jordens resurser men vi får inte glömma den andra sidan av myntet, ALLA mår ju bra av tillväxt!!! Ja visst har vi blivit lyckligare, känner ni inte det. För att inte tala om lilla parveln långtbortistan som har fått den stora äran att uner 15-timmarspass tillverka ohälsosamma komponenter till våra elprylar och datorer, han är lycklig han. Men, nu ska vi väl inte tänka så långt bort, det viktiga är att vi är lyckliga i Sverige och framförallt, att vi kan fortsätta köpa, handla konsumera och gärna då på våra lågprisvaruhus. Att prylarna eller kläderna bara håller någon månad eller halvår gör inget, det är bara att slänga och köpa nytt. Kvalité va é de?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kas

• Gäst
« Svar #5 skrivet: tor 27 dec 2007 12:59:19 »
Ganska kul! Vet du Reggie vad vi karlar gör med kvinnfolk? Jo, vi sparkar av dom skorna! ;) Sen Fjoll, har du blivit fjollig, eller är det bara tillfälligt anfall? ;D ;)

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tor 27 dec 2007 13:07:32 »
Kvalité, det låter tråkigt Fjoll. Nej consummé det är ordet för dagen. Je é une consummé. Den största lyckan här i livet det är att få konsumera mera. När jag säger konsumera då menar jag konsumera. En god konsument konsumerar allt i en stigande takt. Det är inte bara varor utan även bekanta och pojkvänner. När det gäller det sista så finns det ingen anledning att vara borgerlig och tråkig och nöja sig med en, nej det skall vara minst tre samtidigt. Varför har jag annars tre kroppsöppningar? Förklara det för mig.

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: fre 28 dec 2007 01:05:57 »
kas, jag har alltid varig fjollig, typ Truman Capote du vet! Skillnaden är bara att jag är en feminin variant av Capote :-*

Reggis, det är klart att kvalitét är tråkigt! Tänk dig glädjen att få köpa en kamera på OnOff. Voila, så får man köpa en ny alldeles strax. Ingenting behöver ligga och bli gammalt. Billigt är det också. Spelar egentligen inte så stor roll vad det är, bara det är billigt. Köpte en överjordiskt vacker Azalea på Buketten nu till jul. Den har vissnat ned nu, en vecka efter inköpet men vad gör det, julen är ju över. Jag brukar köpa blommor på Buketten, de lever inte så länge och det är helt efter mina önskemål, man tröttnar ju så fort på de små liven.

Jag äääälskar rea också, i synnerhet de på HM, GinaTricot, Mango och jag vet inte vad. Noppor efter två veckor men vad gör det, man slipper ju tvätta.

När vi kommer till pojkvänner så måste jag medge att jag är något avvikande då jag hållit fast vid samma (man) under en längre tid. Beror förmodligen på att jag understundom är rätt så lat. Min erfarenhet är att nya relationer tär på kreativiteten. Det blir liksom en energitjuv och då mitt arbete förutsätter ett stort mått av kreativitet och energi (för mig liktydigt)  så nöjer jag mig med vad jag har. Dessutom måste jag väl tillägga att jag har en 10-poängare och det vore välan dumt att riskera något...

Det där med kroppsöppningarna gav mig faktiskt något att fundera över, hur än jag vrider och vänder på det så kan jag faktiskt inte komma på något svar. Hmmmm, återkommer när jag filosoferat färdigt, dvs upphört att tänka vidare på saken.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kas

• Gäst
« Svar #8 skrivet: fre 28 dec 2007 08:27:28 »
Ett tag blev jag rädd att ni pläderade för borttagande av julen med tillhörande rea. :o Ingen jul ingen rea, som egentligen hjälper oss att hitta vad vi söker ,när det blivit utrensat från hyllorna. :D Och hur skulle de riktigt fattiga få råd med sena julklappar, om vi inte håller på traditionerna?  ??? Inget besvär är förgäves, om vi hjälps åt att hålla på nygammal rea. ;)

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: fre 28 dec 2007 09:09:31 »
Vad är det för fel på dig kas? Det är klart att vi skall ha jul med överkonsumtion. Tycker att vi borde införa midsommarklappar eller de kanske skall heta sommargåvor. Det skulle bli ett välkommet inslag på sommaren. Då får vi chansen att överkonsumera även på sommaren. Sommarrean finns ju redan så det är bara förspelet så att säga som saknas.

Det vet ju alla hur viktigt det är med förspel fast personligen så tycker jag det kan hållas kort. Föredrar ett längre huvudnummer måste jag erkänna. Fast i en situation tycker jag om långa förspel när vi nu kommer in på detta. Det är när man ligger på en offentlig badstrand, drar en filt över sig och sin partner och ja ni förstår säkert vad jag menar. Rätt mysigt att ligga där och göra det skönt för varandra mitt bland alla badande. Det gäller att ligga nära vattnet för att sen kunna rusa ut i vattnet och avsluta det hela där. Det är med strandsex tycker jag är bäst mot kvällen då det inte är så mycket folk på stranden.

Ã…hh,  Gud vad jag längtar till sommaren!!!

kas

• Gäst
« Svar #10 skrivet: fre 28 dec 2007 09:17:02 »
 Jajjamänsan! Bra med filten så man slipper flugorna haha. ;D ;)

kas

• Gäst
« Svar #11 skrivet: fre 28 dec 2007 09:59:28 »
Att upprätthålla traditionerna jul, rea, nyår, är lika viktigt som att vi går i kyrkan på förutbestämmda dagar. Man kan se hela paketet som ett rättesnöre, för hur man ska bete sig. Ska dra upp ett enda ex. vi hade aldrig haft sandaler, om vi inte kommit i kontakt med Gamla testamentet. Där står det:   Han var klädd i sandaler och fotsida skepnad!  8)

kas

• Gäst
« Svar #12 skrivet: fre 28 dec 2007 10:35:24 »
När jag läser din insändare så inser jag att just DU, skulle passa bra i sandaler och"fotsida skepnad", och bekymret med skosnören är då ochså eliminerat ;D

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: fre 28 dec 2007 10:53:59 »
Skulle du få bestämma kikarbara så skulle vi fortfarande ha torrdass. Utvecklingen går framåt, det går inte att stoppa jordens rotation. Det bästa är att det accelererar, det gäller att hänga med annars blir man frånsprungen som du kikarbara. Du sitter där och ser min bak försvinna fjärran in i framtiden mens du själv asketiskt lagar dina nötta yllesockor.

Nej konsumtion är dagens melodi. Dessutom råder djungelns lag, endast den störste överlever. Det vill säga dina olönsamma småbutiker är körda om de inte på något sätt gör sig unika. Att bara som någon sorts socialbidrag handla i affärer till högre priser för att upprätthålla någon form av sysselsättningsterapi  finner jag uteslutet. Nej de får minsann anstränga sig och erbjuda något extra annars skall de bort.

kas

• Gäst
« Svar #14 skrivet: fre 28 dec 2007 10:58:52 »
Jag är övertygad om att förändring sker snabbare än vi anar :o.
Fest är inte fel, när ska vi komma, får jag ta med kompisarna ???OSA 8)