Författare Ämne: Jag blir snart T O K I G . . . .  (läst 10692 gånger)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Jag blir snart T O K I G . . . .
« skrivet: lör 19 jan 2008 15:26:47 »
Jag har en son /11 år/ som spelar gitarr, eller två men det är den yngsta som är värst. Han plinkar H E L A dagarna... han går inte en meter utan att ha en gitarr på magen nästan... be honom om någonting är lönlöst, för det går fortare att göra det själv med tanke på att ett par extra gitarrposer, gitarrakrobatik av diverse slag, kasta sig på knäna så man kanar fram med gitarren på magen, trudelutten som skall spelas på vägen etc, tar sån djXXXa T I D hela tiden.

Nu ville han åka till mormor en stund idag, Jag var förstås inte nödbedd, eftersom då får mina stackars öron vila. /tack Mamma, gillar dig med!/. Och dottern ville ochså in till stan, så bägge mellanbarnen tog bussen tillsammans. Sambon och det yngsta ägget åkte in till stan och veckohandlade. De två stora barnen ser jag knappt på vykort, så därav var jag ensam. Satt här i godan ro vid datorn. Då hör jag... gitarrplink? Men hallå, jag är ensam i huset mitt ute på landet, mitt i ingenting. Ploink... ett plink till. Ploink-ploink... och ploink.

Men hallå, jag vet att det spökar här men inte mitt på ljusan dan även om det sägs vara storm ute... så jag smög iväg.

Då står det två kattungar på en gitarr som ligger på golvet. Den ena tittar på den andra, som lutar sig fram, tar en sträng mellan tänderna och släpper. Ploink.
Den andra tar tag i en annan sträng, snabbare än ögat och den första kastar sig över strängen igen varpå det låter Ploink-ploink. Den första tar tassen och viftar till ett par strängar och det ploinkar igen...

Men hallå. Jag tar tillbaka. Jag blir inte tokig. Jag måste redan vara det, för inte tusan finns det gitarrspelande kattungar????????????????

kas

• Gäst
SV: Jag blir snart T O K I G . . . .
« Svar #1 skrivet: lör 19 jan 2008 15:43:54 »
Sa jag inte förut att sätt grabben i ett rum, stäng dörren, han ska veta förutsättningen, stängd dörr!
Nu kommer det snart att visa sig om det är musikaliskt engagemang, eller en snabbt övergående epok.. ;)

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: lör 19 jan 2008 15:51:45 »
Ta en gitarr och dra ett riff själv så kanske pöjken förstår vad han utsätter dig för ;D

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: lör 19 jan 2008 15:52:31 »
Eller du kanske är en hejare på gura :o

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #4 skrivet: lör 19 jan 2008 16:00:13 »
Sa jag inte förut att sätt grabben i ett rum, stäng dörren, han ska veta förutsättningen, stängd dörr!
Nu kommer det snart att visa sig om det är musikaliskt engagemang, eller en snabbt övergående epok.. ;)

Jo, du sa förut att jag skulle stänga in honom i rummet... men det var väl med dragspelet det. Och det fungerar dock, tack och lov. Gitarren är hans extrautväxt, tas i stort sett bara av för gitarrbyte mellan akustisk eller el, eller när han åkerhemifrån. På natten står den lutad mot hans säng och den åker på samtidigt med påklädnaden... i skolan ser han till att få snabba resultatpoäng för att få byta till sig extra musiklektioner... så helt av ondo är det dock inte...

I veckan fick han förfrågan av ett gäng lite äldre killar som håller på med dansbandsmusik om han ville provspela med dem. Med lite tur så är det ett sätt för oss att bli lite ljudmässigt avlastade framöver i varje fall... ibland är det helt enkelt olidligt. Men jag vet inte om jag hoppas på att det är ett tillfälligt intresse, för samtidigt finns det fördelar med att ha en hobby när man är spänningssökande pojke i tonåren... och där är han ju snart.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #5 skrivet: lör 19 jan 2008 16:02:05 »
Eller du kanske är en hejare på gura :o

Nej, jag tar inte en ton jag. Inte på ett instrument i varje fall. ( I andra avseenden finns det nog tidigare chefer som tycker att jag var en svår anställd eftersom jag envisas med att "ta mig ton").

kas

• Gäst
« Svar #6 skrivet: lör 19 jan 2008 16:22:41 »
Det är psykologi att bakom stängd dörr får ni spela! Fortsätter de då så är saken klar! Jag fick inget dragspel förrän vid 10 års ålder, och då var det omkastat läge ,jag skulle minnsann inte störa, så jag lärde mig att spela tyst, på sommaren gick jag ut och satt på bron o (nötte på), så förvåningen blev stor, när jag helt plötsligt ställde upp i en uttagning till ett barnprogram och drog vinstlotten bland andra grabbar på dragspel...Sen skulle spelas i resten av familjen, det bestämde far! ;D

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #7 skrivet: lör 19 jan 2008 16:34:11 »
Nämen nu är det ju såhär; att NÃ…GOT av barnen får ju försörja sin gamla mamma när de blir stora. Det här är nästa barn på tillväxt, efter att jag har fått gå bet på de andra. Inga tennismiljonärer här, har nog för taskiga egenskaper nedärvt för det kan jag tro... så det här är den enda guldådran som kan uppbringas i generna de fick med sig på vägen.

Äldsta sonen skall bli gammaldags hederlig skomakare, (är färdig om ett år ungefär) och det lär han inte bli rik på.
Nästa son är aldeles för slösaktig, även om han tjänar pengar. Han roar upp dem i stort sett. (har tjänat sina egna pengar sedan han var 13 för att kunna få köpa snuskigt dyra märkeskläder).
Dottern. Nä, hon är för lik sin mor. Kommer nog inte ens att gifta sig rikt heller. Får hon loda i en secondhandshop en hel dag blir hon lycklig. Eller om hon hittar en snygg japan på internet, så är hon nöjd. Blir nog en politisk vilde en vacker dag förstås, men politik blir ingen fattig djxxxl rik på.
Sen är det fyran, dvs han med gitarren på magen, och det måste bli det närmaste en tennismiljonär jag kommer. Så jag får väl lida ett tag till...  ;D

(Femman (nybliven 6 åring) gror ett tag till. Än så länge så lägger han mest pussel och lär sig själv att läsa. Här satsar vi på nobelpris i fysik när han blir stor....).

« Senast ändrad: lör 19 jan 2008 16:36:44 av kikarbara »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: lör 19 jan 2008 19:35:11 »
Ähum, kan inte pojkarna gifta sig rikt? Jag var inne på det en kort stund när sonen kom hem från klassfesten i fyran och berättade att han fått 50 öre av tjejen-dotter-till-regionala-bilfirmeimperiet för att han skulle dansa med henne :)  Jag fick dollartecken i ögonen en stund, innan jag slog bort tanken :)

Men jag ser möjligheterna du har att idka affärer med Japan i andra generationen :)

(här i bostaden spelas det förresten Guitar Hero på datorn för fullt, men det används hörlurar, så jag hör bara ett hemtamt knappande på tangenterna :))
« Senast ändrad: lör 19 jan 2008 19:38:15 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: lör 19 jan 2008 20:03:52 »
Det här med att sönerna skulle gifta sig rikt har jag också gett upp... äldsta sonen skall aldrig ha några barn så där gick väl det bort, liksom. De flesta damer med rika fäder vill väl ha arvingar till deras imperium?

Den andra sonen är en inkarnation av Casanova eller Don Juan skulle jag tro, så var och när han landar på riktigt det vete fåglarna. Han skall nog både plugga klart och ett par varv kring jorden innan han är redo för någon form av varaktigare relation.
« Senast ändrad: lör 19 jan 2008 20:16:28 av kikarbara »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: lör 19 jan 2008 20:48:11 »
Ett barn i en fembarnsfamilj som inte vill ha egna barn :) Längtar efter lugn och ro?

Jag fick äta upp det där med det stillsamma knappandet på tangenterna, då det droppade in två unga män till som ska höra hur det låter när man spelar GH3 -som jag just lärt mej att coola personer kallar spelet- så nu är högtalarna med subwoofer som jag och den äldre musikintresserade sonen valt ut tll honom en gång på :)

Men jag är så glad ädå, helt bortkollrad, för det blir jag varje gång unga män artigt hälsar på mej först när de kommer och hälsar på sonen :)  (förra lördan var de fem st)

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: lör 19 jan 2008 21:02:22 »
Men jag är så glad ädå, helt bortkollrad, för det blir jag varje gång unga män artigt hälsar på mej först när de kommer och hälsar på sonen :)  (förra lördan var de fem st)

Det är för att du är så snygg :-*

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: lör 19 jan 2008 21:20:49 »
Asch, Nesse, jag är för blygsam för att tro det :)

Men visst händer det att jag noterat en del pubertalt hormonsvall, när jag pratar med nån, särskilt log jag åt en brådmogen 13-åring i hundhalsband en gång - alltså vilka möjligheter man kunde ha... :) 

nisse 8

• Hjältemedlem
  • Va??
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: lör 19 jan 2008 21:26:57 »
 ;D ;D

kas

• Gäst
« Svar #14 skrivet: lör 19 jan 2008 22:08:12 »
Jag ser allvarligt på den här romansen,De var en Janne5 på AP som smörade med brudarna, det blev till slut tredje världskriget, då lämnade han lavetten! ;D ;D ;D