Författare Ämne: Brötessäljare på tradera....  (läst 21898 gånger)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Brötessäljare på tradera....
« skrivet: tis 29 jan 2008 19:06:21 »
 ;) Jag måste säga att jag älskar den här benämningen som jag fick ta emot av Reggis vid tillfälle. (jag tar den med glimten i ögat).

Men, jag har ju sett det här på flera forum, den lite lätt nedvärderande tonen när det gäller traderasäljare.
Vad gör en traderasäljare mindre seriös, värd, aktad eller vad ni nu vill än en föreståndare eller ägare till en loppis exempelvis?
Det är nästan lite fult att säga att man säljer på tradera, ändå säljer eller köper nästan de flesta genom tradera, i någon omfattning?

Jag måste säga att jag många gånger har gjort köp på tradera som verkligen ligger mig varmt om hjärtat och jag får också härliga kontakter genom att såväl sälja som att köpa där. Så vad är problemet?

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Brötessäljare på tradera....
« Svar #1 skrivet: tis 29 jan 2008 20:10:29 »
På Tradera ser man i stort sett aldrig riktigt bra saker, sådant som man ser på stora antikmässor och som kostar över 100.000 kr eller så. Av fina antikhandlare och förmögna antikintresserade betraktas Tradera som en loppis, liksom utemarknaderna i Degeberga och Markaryd t ex.

När jag var på antikmässan i Kungsbacka för tre år sedan så var Peder Lamm där och skulle värdera saker som folk hade med sig. En person hade med sig en glasvas och han berättade lite om glasbruk och formgivare, och när han kom till värdet så sade han "obetydligt värde, kanske 7-800 kr". För honom som är van att handskas med vaser för flera 10.000-tals kronor var detta förstås rena skräpet. Men ägaren hade kanske hittat den på loppis för en tjugolapp och var förmodligen helnöjd med värdet, som Peder bara fnyste åt.

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tis 29 jan 2008 20:30:56 »
Men JJ, hela meningen med Tradera är väl att man ska kunna sälja sina lite billigare varor, det är ju ingen antikmässa.  :)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: tis 29 jan 2008 20:43:40 »
Javisst, jag tycker att det är jättebra. Men fina antikhandlare och experter tycker att det är bara skräp som säljs där.

Vince

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tis 29 jan 2008 20:59:50 »
Tradera är ju väldigt kul just pga mångfalden där hittar man saker man aldrig skulle hitta annars och jag tror nog en hel del antikhandlare sitter och bevakar Tradera precis som Blocket.
Varför folk tycker det "är fult" att sälja på Tradera har jag absolut noll förståelse för,men visst strunta i handla med folk på Tradera så blir det mer över till mig istället  ;D
Tradera är ett utmärkt komplement till att gå på loppis,auktioner,antikaffärer m.m. sen får folk säga vad dom vill,jag skiter fullständigt i vad folk tycker om Tradera så länge jag kan handla prylar jag gillar där.det är skönt att 50-talet som jag är intresserad av inte har kommit hela vägen in i finrummen änn även om det är på väldigt god väg tyvärr och därmed stigande priser  :(

MVH Micke

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: tis 29 jan 2008 21:30:03 »
Det är skönt att 50-talet som jag är intresserad av inte har kommit hela vägen in i finrummen än även om det är på väldigt god väg tyvärr och därmed stigande priser  :(

MVH Micke

Nog har vissa 50-talsmöbler kommit in i finrummen, i alla fall de som jag är på jakt efter. Som tur är har jag skaffat det mesta som jag vill ha till hyfsade priser.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tis 29 jan 2008 22:14:17 »
Jag har inte en generellt sett negativ inställning till folk som säljer på Tradera, inte heller till köpare. Men visst finns det en hel del obildade tölpar och drägg där. Vill också påstå att andelen drägg är minst lika stor som på en så kallad Antikmässa. På Antikprat brukar jag bli kallad skitluder av detta Traderadrägg.

Tycker också att utbudet på Tradera är magert och ytterst sällan har jag sett föremål som jag kan tänka mig att köpa. Är det enklare föremål så är priset för högt och bättre föremål är sällsynta. Fast detta gäller även Degeberga och fler av de här enklare marknaderna som saknar loppisarnas fyndkänsla samtidigt som godset i stort sett är detsamma.

Nej fynd med lite ekonomisk potential det finner man inte på de här ställena utan det är via helt andra inköpskanaler.

Fast Tradera fyller en stor funktion genom att popularisera second hand. För samlare av pins, kapsyler och liknande måste det också vara kul. Men bättre antikviteter och konsthantverk vill man se live innan köp, det ju handlar ofta om en ordentlig slant som skall pyntas. Då vill man ju inte betala i förskott för något man bara sett på bild.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #7 skrivet: tis 29 jan 2008 22:26:22 »
Fast Tradera fyller en stor funktion genom att popularisera second hand. För samlare av pins, kapsyler och liknande måste det också vara kul. Men bättre antikviteter och konsthantverk vill man se live innan köp, det ju handlar ofta om en ordentlig slant som skall pyntas. Då vill man ju inte betala i förskott för något man bara sett på bild.

Det här kan jag förstå, betalar man högre belopp vill man se varan först.
Men just det här med att man kan finna precis allt som man inte förväntar sig är lite av "grejjen" med tradera, och ibland kan det ge en kick eller två de sista minuterna en auktion går ut, vare sig man är köpare eller säljare. För att inte tala om alla härliga efterkontakter.
Ikväll fick jag ex ett mail från en köpare som berättade att varan som jag har sålt ikväll skall till arkiveras eftersom företaget försöker hitta sina gamla produktioner.

En annan gång sålde jag en vara som kom med på ett skivfodral faktiskt för en av våra lite större och kända artister, jag har sålt saker till en filmproduktion, till museum med olika inriktningar, till samlare som sökt en sådan hur länge som helst (och jag tittar på colakapsylen och tänker "javisst det sträcker kanske inte sitter rätt men ???" Ungefär, något överdrivet), nostalgiker som berättar att moster hade en sån, jag hade en sån när jag var liten, eller de som skall skämta med svärsonen som skall få ett par aldeles äkta gräsliga 60-tals kalsonger eller dyligt.

Och här är halva grejjen för mig, allra minst. Bortsett från att jag hade kunnat se i dödagar efter att en kund skulle komma in till mig och fråga efter just den där prylen och jag skulle bli begravd i pryttlar eller få återgå till mitt tidigare erhvärv inom behandlingssektorn eller dyligt... så är det varje möte som gör det så unikt.

Faktum är att jag kickar på människor, möten, förmågor, berättelser och betraktelser. Och sådant får man mycket mellan varven som säljare på tradera. Faktum är att jag tror att tradera är världens bästa ämne för en uppsats eller avhandling. Där hittar man baske mig allt!! :o

änglautanskor

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tis 29 jan 2008 22:39:12 »
Men snälla Reggis! med en sån självuppskattning av dig själv, samt över din egen betydelse med din nedlåtenhet över oss andra som du vill ska krypa i golvet för sådana som dig, enligt din övertygelse, så vill jag bara säga en sak till dig Reggis.........Du får inte vara med och leka med mig och mina kompisar! Jag har nu valt sida, är du kompis med Reggis, så önskar jag dig ett bra liv!!

Kan trist nog inte vara kvar här på forumet längre ..............Ha det bra alla!

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: tis 29 jan 2008 22:52:41 »
Jag är inte nedlåtande på något sätt mot varken dig eller någon annan här Änglautanskor. Jag har uppfattningen att det är mest enklare gods på Tradera och det stadiet har jag passerat då jag är intresserad av det. Vad är det för nedlåtande i det?

Det finns rätt mycket drägg som gör affärer på Tradera, det är bara ett konstaterande jag gör. Varför i jösse namn skulle det vara så mycket diskussioner om detta Tradera jämt och ständigt annars? Jag finner inget nedlåtande i detta konstaterande heller.

Sedan att jag konstaterar att samlare av kapsyler och pins kan säkert ha ett eldorado där är väl inget nedlåtande i det? Till sist konstaterar jag att jag skulle inte köpa ett föremål för större belopp utan att ”klämma” på det innehåller väl inget nedlåtande det heller.

Jag tror att du har en förutfattad mening om mig och gör dina egna tolkningar Änglautanskor eller så har du förbaskat stora fötter.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: tis 29 jan 2008 22:57:42 »
Men snälla Reggis! med en sån självuppskattning av dig själv, samt över din egen betydelse med din nedlåtenhet över oss andra som du vill ska krypa i golvet för sådana som dig, enligt din övertygelse, så vill jag bara säga en sak till dig Reggis.........Du får inte vara med och leka med mig och mina kompisar! Jag har nu valt sida, är du kompis med Reggis, så önskar jag dig ett bra liv!!

Kan trist nog inte vara kvar här på forumet längre ..............Ha det bra alla!

Lägger du av för gott? Om det är pga Reggis skriverier så ta det inte så allvarligt.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #11 skrivet: tis 29 jan 2008 23:19:07 »
Lägger du av för gott? Om det är pga Reggis skriverier så ta det inte så allvarligt.

.... i all välmening, om någon upplever en kränkning, så ÄR det allvarligt.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: tis 29 jan 2008 23:49:25 »
.... i all välmening, om någon upplever en kränkning, så ÄR det allvarligt.

Nja, i detta fallet tycker jag nog det är "halva vägen var"

Ska vi se vad som föregick detta så
Men hallå Änglautanskor, knack, knack, är det något hemma. Samlar på persiennsnören. Visst det finns alla sorter men persiennsnören tar nog priset. Dessutom att du blev impad över samlarområdet gör mig orolig. Det fanns en äldre dam i Stockholm som samlade på levande svanar var det du?

man skulle inte ta i så som Reggis då folk inte är härdade av Internet, men å andra sidan har Ängla deklarerat för länge sedan att det är "hon eller Reggis"

man måste ha åtminstone en viss tjocklek på huden, då det tack vare att man inte kan läsa tonlägen i det folk säger på internet, är så fasligt lätt att förstärka ord att bli ännu hårdare

på samma sätt kan man VÄLJA att lägga på ett mildare tonfall på det man läser, då blir livet genast mycket lättare, och man kan betrakta det hela med t ex en humoristisk ton, till din förtret Reggis, när du vill provocera
« Senast ändrad: tis 29 jan 2008 23:51:31 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: ons 30 jan 2008 00:05:39 »
Jag har pratat med Reggis i åratal. Vi har långt ifrån samma smak och det jag köper skrattar Reggis åt. Det hon släpar hem, skulle inte få komma i i mitt hus. Detta är fakta i målet.

Vi respekterar varandras olikheter och har stort utbyta av snacket. Jag lär mig massor. Reggis får lektioner i lantliv.

Vi måste alla se saker ur olika synvinklar.

Att välja sida............det slutade jag med i lekis.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: ons 30 jan 2008 00:15:52 »
Har läst igenom Reggis inlägg flera gånger och kan inte finna att detta stämmer:"med en sån självuppskattning av dig själv, samt över din egen betydelse med din nedlåtenhet över oss andra som du vill ska krypa i golvet för sådana som dig, enligt din övertygelse,"

Det är banne mig Änglas egen tolkning av det skrivna. Märkligt nog känner jag igen tongångarna från andra forum!!