Fast Tradera fyller en stor funktion genom att popularisera second hand. För samlare av pins, kapsyler och liknande måste det också vara kul. Men bättre antikviteter och konsthantverk vill man se live innan köp, det ju handlar ofta om en ordentlig slant som skall pyntas. Då vill man ju inte betala i förskott för något man bara sett på bild.
Det här kan jag förstå, betalar man högre belopp vill man se varan först.
Men just det här med att man kan finna precis allt som man inte förväntar sig är lite av "grejjen" med tradera, och ibland kan det ge en kick eller två de sista minuterna en auktion går ut, vare sig man är köpare eller säljare. För att inte tala om alla härliga efterkontakter.
Ikväll fick jag ex ett mail från en köpare som berättade att varan som jag har sålt ikväll skall till arkiveras eftersom företaget försöker hitta sina gamla produktioner.
En annan gång sålde jag en vara som kom med på ett skivfodral faktiskt för en av våra lite större och kända artister, jag har sålt saker till en filmproduktion, till museum med olika inriktningar, till samlare som sökt en sådan hur länge som helst (och jag tittar på colakapsylen och tänker "javisst det sträcker kanske inte sitter rätt men

" Ungefär, något överdrivet), nostalgiker som berättar att moster hade en sån, jag hade en sån när jag var liten, eller de som skall skämta med svärsonen som skall få ett par aldeles äkta gräsliga 60-tals kalsonger eller dyligt.
Och här är halva grejjen för mig, allra minst. Bortsett från att jag hade kunnat se i dödagar efter att en kund skulle komma in till mig och fråga efter just den där prylen och jag skulle bli begravd i pryttlar eller få återgå till mitt tidigare erhvärv inom behandlingssektorn eller dyligt... så är det varje möte som gör det så unikt.
Faktum är att jag kickar på människor, möten, förmågor, berättelser och betraktelser. Och sådant får man mycket mellan varven som säljare på tradera. Faktum är att jag tror att tradera är världens bästa ämne för en uppsats eller avhandling. Där hittar man baske mig allt!!