Allmänt > Fria diskussioner

Vad är hedersrelaterat?

<< < (3/7) > >>

ada:

--- Citat från: kikarbara skrivet sön 14 dec 2008 12:14:33 ---Varför skulle jag bli sårad ärligt talat? Jag hävdar att rådande paradigm i det samhälle/kultur som olika grupper av kvinnor som lever med våld i sin vardag utgör en skillnad. Jag för en diskussion här, jag "talar" inte "till folket", utan uttalar mig i sakfråga som enskild individ i ett öppet forum där vem som helst om de är medlemmar här kan delta?? Eller hur stor läsekrets tror du att en sådan här tråd har i det stora folkliga sammanhanget har??
--- Slut citat ---
Jag tror inte, jag vet att tråden lästs 125 gånger, det står där (just nu är det 125)
Du vill inte begripa att jag säger att många inte förstår orden "paradigmatiskt perspektiv" och därför inte kan svara på frågan, i synnerhet inte invandrarkvinnorna ifråga.

--- Citat från: kikarbara skrivet sön 14 dec 2008 12:14:33 ---Ja, det har hänt en hel del de senaste 100 åren när det gäller samsynen på kvinnan och hennes rättigheter tillika sociala ställning. HÄR i vårt samhälle är det därför ett främmande tankessätt att en kvinna är en mans ägodel och skall visa underordnad lydnad. Det är precis det jag säger.
--- Slut citat ---
Jag pratade om VÃ…RT fina västerländska samhälles historia där det bara var horor som gick barhuvade för bara 50 år sen, och det tidigare var en rättighet att aga sin hustru.

--- Citat från: kikarbara skrivet sön 14 dec 2008 12:14:33 ---Ja, jag lever i en annan värld än dessa, jag befinner mig oerhört mycket närmare det du föraktfullt kallade för "white trash" i ett tidigare inlägg. Vill du därmed mena att det finns ett socialt överklassproblem, då man är i avsaknad av hederlig gammaldags sunt bonnförnuft och tjuvheder? Tillhör du själv den här klassen och kan se det ur deras perspektiv bättre så informera mig gärna. Jag pratar nog ur ett mer samhälleligt perspektiv tror och hoppas jag.
--- Slut citat ---
"Föraktfullt", nu får du väl ge dej, att vantolka när jag beskriver hur omvärlden ser på slagna kvinnor, är lägre än det anstår dej. Oh ja, jag har mer än önskvärd inblick i de bästa av samhällsklasser, jag har just beskrivit en del av det.

--- Citat från: kikarbara skrivet sön 14 dec 2008 12:14:33 ---Vad får dig att tro att jag inte uttalar mig om verkliga fall jag har mött? Eller att jag själv inte har utsatts för våld, eller varit målsägande i ett misshandelssammanhang?

--- Slut citat ---
Jag bemötte när du talade om mina skygglappar (som jag uppfattade det) och du får det att handla om dej... (och varför skulle inte jag ha samma erfarenheter?)

nisse 8:
Hadde jag varit Moderator skulle jag stängt tråden och stängt av er i 1 vecka och bötfällt er, 30dagsböter/4 I-glas ;)
Stilla er nu :-*

ada:
Det är rätt Nisse :) jag vill ändå förmedla en tanke om hur nära inpå det är, när vi är så himla rediga och pratar om hur barbariska "de där" är, glömmer vi vår egen historia

--- Citera ---När jag var liten och växte upp i södra Bohuslän (nu snackar vi 1950 och 1960-talet) hade de flesta kvinnor sjal på sig. De flesta hade den typ av färgranna sjalar, med blommor och andra mönster, som man kan se på kvinnor i dagens Turkiet. Men det fanns en grupp, främst äldre kvinnor, som hade svarta sjalar som täckte allt hår. Dessa kvinnor var starkt religiösa, tillhörde statskyrkan och den riktning inom den som kallas för schartaunism. De var anhängare av det som lärts ut av Schartau, en starkt konservativ tro där all typ av utsmyckning av hem och person är bannlyst.

Denna riktning är fortfarande stark i Bohuslän och det är sådana präster som gör att kvinnoprästmotståndet i Bohuslän är så starkt. Man kan ännu i dag på landet i södra Bohuslän se kvinnor som täcker sitt hår med sjal. Kristna kvinnor. Men i de frireligiöst dominerade områdena och rent allmänt kom sjalbärande i stor utsträckning att försvinna under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Hand i hand med den allmänna radikaliseringen i samhället. Sjalbärande blev också ovanligare bland schartauaner och förekommmer idag mest bland äldre.
--- Slut citat ---
http://zaramis.nu/blog/2007/09/sjal-och-hijab-i-sverige.html
Dessa helsvenska falanger är också oerhört duktiga på att fördöma sina egna homosexuella barn t ex, jag har läst om hur barn drivits till självmord av att ha blivit utstötta av familjen.

nisse 8:
Med tanke på det ni skrivit tidigare i tråden så är det nästan som man känner skam att vara "man", tur är väl att det bara är ett litet avskrap som sysslar med kvinnomisshandel men ändå för många, bättre då att vända ryggen till och avlägsna sig ett par timmar om man blir osams, det gör jag, sen är allt lugnt och fridfullt igen :)

Fjoll:
Obs, jag har ännu inte hunnit läsa hela tråden. Jag tog tag i "pennan" när jag lästa att du Ada hade skrivit att Lagen är lika för alla. Jag ingick i ett nätverk av kvinnor under och efter domarna i den sk styckmordsrättegången. Om än det har gått en hel del år så tror jag att det är precis lika aktuellt. De uppgifter vi då fick gjorde att mina ögon aldrig mer kan bli blå och jag kan frankt stå upp och säga; Lagen ÄR INTE lika för alla.

Nu ska jag fortsätta läsa...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion