Även om kungafamiljen avmonarkiseras så kommer de inte att leva ett normalt liv för det. De kommer ändå att tillhöra överklassen och leva sitt liv i en lyx som de flesta av vi andra bara kan fantisera om. De har de rätta kontakterna och har gått på de rätta skolorna för att kunna tillhöra folket med makt och rikedom. Så att flytta till en fattig förort (där jag bor) kommer de aldrig att göra.
Jag kan inte annat än hålla med, det handlar om principer, det är inte människovärdigt, varken för fattig eller rik att bibehålla detta odemokratiska system.
Som det är idag så symboliserar kungahuset att det fortfarande är viktigt för samhället att skilja på hög och låg, trots att det i teorin inte sägs vara så (läs enligt lagen)
Ska man få bukt med utanförskap och allt skit detta leder till så tror jag att staten bör städa ur sin rojalistiska garderob först.
Gör om Knugen till ambassadör eller en modern övergångskung utan rätt till att ärva ämbetet när han går i pension. Som det är nu så är han i princip bara en ambassadör hur som helst, ingen makt som gamla tiders regenter. Han gör ett bra jobb, men ett otidsenligt jobb just nu.