Författare Ämne: Kungslig förening  (läst 35837 gånger)

welle

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Kungslig förening
« Svar #15 skrivet: ons 21 apr 2010 19:41:06 »
Dina tankegångar är geniala Ada. Salongsberusade snillen som ritar formler på linnedukarna… det är ju humorn som är det viktigaste i livet.
Men det ena behöver inte utesluta det andra. Kungafamiljens kontrast bland alla bohemiska genier skulle ge festligheterna en extra krydda, så bevara konungen och?…det demokratiska landet! :D

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: ons 21 apr 2010 19:54:17 »
Man skall inte överskatta nobellpristagarnas intelligens och förmåga. Många stora upptäckter kommer till av en slump, och oftast jobbar man i team vid forskning. Den som får nobelpriset blir då ibland ledaren för teamet som kanske inte har varit så inblandad i forskningen utan är den som är mest lämpad att föreläsa och marknadsföra upptäckterna.

För övrigt förstår jag inte varför man nödvändigtvis måste ha en president om vi avskaffar kungen. Kungen har ju bara en symbolisk funktion ändå och inget allvarligt händer om han inte finns kvar.

welle

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: ons 21 apr 2010 20:12:43 »
Om jag påstår att varenda fysikpristagare genom tiderna är intelligentare än jag, så inte är det att överskatta deras intelligens på något sätt, men vad spelar det för roll, intelligens är ändå bara en överskattad egenskap.

Britta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: ons 21 apr 2010 21:50:06 »
Ett av de främsta skälen till att avskaffa monarkin är att skydda människor att
bli infödda i sådant sammanhang. Frihet är det bästa ting - och här handlar
det banne mig inte om frihet. Bästa skyddet för ätten Bernadotte är att de
avmonarkiseras och kan börja leva ett normalt liv.

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: ons 21 apr 2010 22:27:39 »
Även om kungafamiljen avmonarkiseras så kommer de inte att leva ett normalt liv för det. De kommer ändå att tillhöra överklassen och leva sitt liv i en lyx som de flesta av vi andra bara kan fantisera om. De har de rätta kontakterna och har gått på de rätta skolorna för att kunna tillhöra folket med makt och rikedom. Så att flytta till en fattig förort (där jag bor) kommer de aldrig att göra.

prydnomannen

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: ons 21 apr 2010 23:51:24 »
Även om kungafamiljen avmonarkiseras så kommer de inte att leva ett normalt liv för det. De kommer ändå att tillhöra överklassen och leva sitt liv i en lyx som de flesta av vi andra bara kan fantisera om. De har de rätta kontakterna och har gått på de rätta skolorna för att kunna tillhöra folket med makt och rikedom. Så att flytta till en fattig förort (där jag bor) kommer de aldrig att göra.

Jag kan inte annat än hålla med, det handlar om principer, det är inte människovärdigt, varken för fattig eller rik att bibehålla detta odemokratiska system.

Som det är idag så symboliserar kungahuset att det fortfarande är viktigt för samhället att skilja på hög och låg, trots att det i teorin inte sägs vara så (läs enligt lagen)
Ska man få bukt med utanförskap och allt skit detta leder till så tror jag att staten bör städa ur sin rojalistiska garderob först.
 Gör om Knugen till ambassadör eller en modern övergångskung utan rätt till att ärva ämbetet när han går i pension. Som det är nu så är han i princip bara en ambassadör hur som helst, ingen makt som gamla tiders regenter. Han gör ett bra jobb, men ett otidsenligt jobb just nu.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: ons 21 apr 2010 23:56:37 »
Ja nu menar jag inte att han ska ha kunnat ärva sig själv efter pension....ni fattar nog  ;)
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: tor 22 apr 2010 00:02:18 »
Ada, kanske vi kan hålla en omröstning på forumet för att se hur många royalister och icke sådana vi består av jämfört med resten av samhället..

Reggis tycks ha skapat en populär tråd.

l 
         >< )))`>   x

Britta

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: tor 22 apr 2010 00:38:40 »
Vi kommo, Reggis och jag Britta, från Antikprat där det råder censur beträffande mycket som handlar om konungsligheterna. Här är det tydligen tillåtare att trycka ut sig också
när det är i kritiska ordalag.

Vadan allt detta tal om att kungen gör ett bra jobb? Sanningen är istället att han gång på gång gjort bort sig, att han är lindrigt begåvad och att han inte uträttar något av värde.
Inskränkt och fast i traditionerna saknar denne Calle G förutsättningar att se vad ett modernt samhälle är. Att Vickan skulle ha större förutsättningar har hon inte visat, hennes uppgift är att föda barn för att säkra en fortsättning på en antik institution.

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: tor 22 apr 2010 01:58:54 »
Tja, i alla fall ett ok jobb med alla sina år av erfarenhet av att stå och lyssna på en massa skumma tal och andra presentationer, (fan vet om inte jag skulle se lika förvirrad ut efter så många år av sådant vardagsliv) men kanske menar jag att själva rollen som ambassadör har en poäng för Sverige även om jag är helt emot kungahuset.
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: tor 22 apr 2010 02:01:30 »
Förutom sista meningen var jag faktiskt rätt kritisk...
                          l 
         >< )))`>   x

Ficklampan

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: tor 22 apr 2010 11:03:49 »
Vad coola nobelfestligheterna hade varit med bara en massa överintelligenta nördar som drar torra forskarskämt :) illa klädda, illa doftande, rufsiga i håret, ritande formler på linnedukarna...

Bara för den synens skull skulle jag bli republikan...

Fullträff, ada! ;D ;D ;D ;D
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Britta

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: tor 22 apr 2010 21:49:53 »
Kungen är rasande, står det på löpsedlarna. Han lär t o m ha fått ställa in ett arrangemang idag. Nu kräver han att Jonas kommer upp på slottet (ut på Drottningholm?) och förklarar sig. Minns vår käre Calle G inte hur det var när han själv var ung...

Ovanpå mackan nu detta med bröllopsceremonin. Ska majestätet föra Vickan uppför altargången och lämna över henne till Danne? Gissa vad man pratar om i familjen
idag.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: tor 22 apr 2010 21:58:24 »
Ja det hela får ett löjets skimmer. Vore det inte så att pressen av försäljningsskäl var beroende av kungahuset och deras jippon så var de pensionerade för länge sen.

Kung, när man smakar på ordet så låter det löjligt i munnen på en, eller hur? Kronprinsessa, lika löjligt det. Prins, det låter ju för faan som man håller på och läser ur en sagobok från istiden eller så.

welle

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: tor 22 apr 2010 22:11:58 »
Carl Gustaf tyckte också att det lät lite löjligt att kalla sig kung, så han provade med knug istället, och det gillade han bättre.