Allmänt > Fria diskussioner
Recept
ada:
--- Citat från: Moses skrivet sön 6 jan 2008 22:19:17 ---Den så att säga sötar sig själv, en lätt jäsning i värmen, gissar jag.
--- Slut citat ---
kollade inte i finska kokboken :) men jag såg också många recept på nätet med en matsked sirap, hittade en diskussion (på finska) där hela saken förklaras väl http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ideakeittio/keskustelu/t1443222
Det står ju i timmar i 50-75 grader, och pöser (tänkte jag, den enda gång jag gjort det själv, uppfattade jag det som att det skulle fluffa till sig :)) men jag läser nu att sötningsprocessen kommer sig av att stärkelsen i potatisen spjälkas till socker, det är när man inte lyckas med detta man får tillgripa sirap, sen måste ju mjölksockret spjälka sig också och söta det med
Vi pratar alltså om den finska potatislådan
ada:
Convallaria ditt recept verkade verkligen spännande med kanelstänger och allt!
Idag åt jag och son nr två upp gäddan han fick på trolling förra sommaren, men vi var och köpte en milda matlagningsgrädde* och en liten burk sparris till den först.
Den kryddades med salt, citronpeppar och dill ur en liten frysförpackning jag köpt i panik för evigheter sedan när maten krävde detta men det inte fanns färsk, halva grädden hälldes över, östes med emellanåt, mot slutet hälldes sparrisen ut runt om, och resten av grädden ovanpå
*det är ju gott med riktig grädde, men ju synd att man förtar effekten av nytttigt (fisk)fett , som ju knappt finns i gädda, med mängder med mättat fett, därför "grädde" med rapsolja i.
änglautanskor:
1vanlig gul lök som kärleksfullt hackades i små rara tärningar som jag fräste gyllengula i olivolja med en stänk av småfrästa vitlökstimbaler.som fick puttra samman med 500 g nötfärs,lite buljong och vitt vin.
Efter 1 t puttrande och rörande tillsatte jag 3 msk tomatpure`, 1/2 dl Hp- sås, diverse kryddor som hamnat längst bak i kryddhyllan.
Under tiden som allt puttrade och hade sig så gjorde jag ett laddning av potatismos med både grädde och smör.
Köttfärsröran lades i en ugnsfast form med potatismoset över, gratineras i ugn 225grader i cirka 20 minuter , serveras med en grönsallad.
Reseda:
"4 vanliga gula lökar som kärleksfullt hackas i små rara tärningar som jag fräser gyllengula i olivolja"....
(När jag får köttrester, lägger jag dem i en frysburk. När burken är full, steker jag köttet i tärningar)
Förhoppningsvis har jag en slatt steksås också i frysen. Såsen, kötttärningar och löken får puttra i några minuter. Sedan upp med puttret i en eldfast form.
Potatismos med bara mjölk och kryddor över, gratineras i ugn 225grader i cirka 20 minuter , serveras med en grönsallad.
Jättegod resträtt som har varit ungarnas favoritmat i 42 år. Ã…ja, GGTK och jag älskar den också med lingon och grönsallad till.
Den här rätten lärde vi oss i skolköket på 50-talet. Snackar vi RETRO eller.......?
convallaria:
Mina bästa varma mackor:
fullkornsformfranska
ruccola
kallrökt skinka
skivad tomat
smulad äkta fetaost
Gratineras 200 grader
Sen strös däröver hackade svarta kalamatas- eller marmarabirlikoliver och rikligt med hackad färsk basilika.
Tre droppar god olivolja på toppen av varje macka. Jag, som är en matfrisk person, blir mätt på två såna mackor.
Ett kraftigt rödvin passar till eller varför inte en kopp te.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion