Allmänt > Fria diskussioner
Genustanke...
Reggis:
Reseda jag tror att det är en fråga om att vi kräver mer. Från början handlade det om rösträtt, sen handlade det om dagis och rätten till ett yrkesliv, osv. I dag handlar det till viss del fortfarande om basala saker som lika lön för lika arbete men också om attityder.
Min uppfattning är att den generation du tillhör Reseda kom en bra bit på vägen och har gjort stora insatser i frågan men det här med attityder är ni så vana med att ni inte märker det, vilket vi gör. Det finns tyvärr många män som fortfarande anser att kvinnor är underlägsna men de skulle aldrig erkänna det. Det är detta det handlar om.
Reseda:
Äsch, man för palla för en frostnatt om gubbsen tuppar sig. Bara att blåsa på dem eller sticka hål i pösmunken. Brukar inte vara så svårt. Att vara kvinnlig domare i motorsport härdar. Det gäller att vara påläst och våga stå på sig.
Tror ni andra också att vi äldre kräver mindre än de unga idag?
Jag har en känsla av att om jag krävde mer, så skulle det sortera under överkrav.
De män som visar öppet att de anser kvinnor som underlägsna, tycker jag hör till den allra roligaste sorten att träffa. De brukar inte vara sig själva på ett bra tag ;D
Det kanske beror på, att jag har så vansinnigt svårt att ta mig själv på allvar. Jag är nog en mycket komplicerad person, men jag har himla roligt.
Chicaboom:
Visst har det hänt mycket sen din generation uppfostrades Reseda, och mycket har blivit bättre. Och tack vare det kan nästa generation sätta upp nya mål och ställa högre krav. Du kan leva harmoniskt med din man i vetskapen att ni gör hälften var, men förväntas vara bra på olika saker. För mig räcker inte det. Jag vill inte vara låst i en roll där jag förväntas vara på ett visst sätt, kunna vissa saker eller ha specifika brister eller fördelar p.g.a. mitt kön. Jag vill kunna sitta i garaget och meka med bilen medans min man lagar middag, om vi har lust att göra så, utan att det ska ifrågasättas eller anses konstigt.
Jag tror inte att kvinnor föds med en naturlig matlagningsgen och män med en borrmaskinsgen, jag tror det handlar om hur kvinnor och män uppfostras, vad vi lär oss prioitera i livet o.s.v. Visst har vi olika fysiska egenskaper, men i dagens samhälle känns det ganska oviktigt att män t.ex. har mer muskelmassa än kvinnor. Jag tror inte att en persons biceps har något med dess förmåga att köra bil eller tvätta kläder att göra.
Chicaboom:
--- Citat från: Reseda skrivet ons 30 jan 2008 16:29:37 ---Jag är nog en mycket komplicerad person, men jag har himla roligt.
--- Slut citat ---
;D :-*
Reseda:
Chicaboom,"Jag vill inte vara låst i en roll där jag förväntas vara på ett visst sätt, kunna vissa saker eller ha specifika brister eller fördelar p.g.a. mitt kön."
Precis så resonerar jag också. Har ALDRIG låtit mig styras av speciella förväntningar.
"Jag vill kunna sitta i garaget och meka med bilen medans min man lagar middag, om vi har lust att göra så, utan att det ska ifrågasättas eller anses konstigt"
Det anser jag är så självklart så det ska man inte ens behöva diskutera.
"Jag tror inte att kvinnor föds med en naturlig matlagningsgen och män med en borrmaskinsgen"
Det finns mängder av män som är duktiga att laga mat. Mängder av kvinnor som gillar tekniska prylar.
Jag tror det är beroende av intresse och nedärvda gener. 2 av mina ungar 1 dotter och 1 son är jätteduktiga att laga mat. De andra 2 gör det kanske under pistolhot och med sämre resultat.
Båda döttrarna skrattar åt mig, som förr ... än tar i en borrmaskin. Jag är bra på handarbeten av skilda slag och finner mycket nöje i det. Ingen av ungarna handarbetar men är kreativa på annat sätt. De är uppfostrade lika. Men visade tidigt läggning och intresse för olika saker. DET är viktigt att uppmuntra utan, att styra in dem i traditionellt tänkande.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion