Författare Ämne: Genustanke...  (läst 27795 gånger)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Genustanke...
« skrivet: tis 29 jan 2008 00:35:31 »
Måste man alltid schablonisera och ironisera, håna eller kalla det vad du vill; våra olika kön och därmed fortsätta att lägga bränsle på bålet?

Jag är lite less på diskussionen att det ena könet skulle vara överlägsen det andra. Jämlikhet måste inte nödvändigtvis innebära att ge tillbaka med samma mynt. Jag vill som kvinna bara att min dotter skall få den möjlighet, uppskattning, utrymme och position i samhället som hon förtjänar oavsett könstillhörighet, samma lön för samma arbete och att få slippa äga uppgifter i hemmet pg kön. Såna små faktorer, där män får maka på sig, eller ändra uppfattning. Samtidigt innebär det ochså att vi kvinnor får ge upp de världar som vi behärskar och har makten över, nämligen hemmen och våra barn. (ibland tror jag att kvinnan är den som är svårast att övertyga om att det är en fördel med jämlikhet, det skulle innebära att hon inte längre äger sina barn... ).

Varför inte bara inse att vi först och främst är människor på samma planet, vare sig vi är svarta, vita, kvinnor, män, hetero eller homo? Och att vi alla är lika värda och behövda.

Så, nu slapp jag gå och lägga mig med den frustrationen; det var skönt att skriva av sig. Godnatt till er alla!

Chicaboom

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Genustanke...
« Svar #1 skrivet: tis 29 jan 2008 07:43:25 »
TACK Kikarbara, du tog orden ur min mun!!!  :-*

Jag blir verkligen dötrött och faktiskt illa berörd av att läsa de eviga kommentarerna om schabloniserat manligt och kvinnligt på det här forumet.

För att citera mig själv i en annan tråd; Jag är av den åsikten att inga människor bör påtvingas fördommar p.g.a. sin könstillhörighet eller sexualitet. Jag tycker att uttalandet "män är svin" eller "fruntimmer kan inte använda en borrmaskin" tyder på lika stor ignorans som om någon uttalar sig nedlåtande om en person p.g.a. dess nationalitet eller hudfärg t.ex.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: tis 29 jan 2008 10:30:23 »
Är det min tråd ”Allmänt om all manlighet” ni avser så tillkom den mest för att balansera en tråd på AP som Ada länkade till. Håller annars med er i den grundinställning ni har. Problemet är emellertid att det finns alltför många män som de facto har den grundmurade inställningen att det kvinnor säger och gör har lägre värde än om en man säger och gör samma sak. Det märker jag dagligen. Kvinnor måste alltid på något sätt kvalificera sig innan de tas på fullt allvar.

För övrigt tycker jag det du säger kikarbara: ”Samtidigt innebär det ochså att vi kvinnor får ge upp de världar som vi behärskar och har makten över, nämligen hemmen och våra barn.” är rena bullshitten. Vad du gör här är att lägga ansvaret helt på kvinnor. Kvinnan som håller fast med näbbar och klor i att få diska och tvätta skulle jag vilja se. Den generationen har sedan länge passerat bäst före datum och de flesta vilar i sina gravar.

Nu handlar det om att åtgärda de skador som den generationen spridit till nästa generation i form av daltande av söner. Jag förstår att ni resonerar på det här sättet då ni är en stor del i det här. Det är bara synd att ni inte verkar förstå det.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #3 skrivet: tis 29 jan 2008 11:01:09 »
Är det min tråd ”Allmänt om all manlighet” ni avser så tillkom den mest för att balansera en tråd på AP som Ada länkade till.

För övrigt tycker jag det du säger kikarbara: ”Samtidigt innebär det ochså att vi kvinnor får ge upp de världar som vi behärskar och har makten över, nämligen hemmen och våra barn.” är rena bullshitten.

Nu handlar det om att åtgärda de skador som den generationen spridit till nästa generation i form av daltande av söner. Jag förstår att ni resonerar på det här sättet då ni är en stor del i det här. Det är bara synd att ni inte verkar förstå det.

Ja, jag reagerade på din tråd, det måste jag medge. Visst kan det vara roligt mellan varven att ironisera över män, jag ägnar mig åt det. Nu när jag förstår att det är en provokation och inte ett seriöst ställningstagande kan jag läsa det med en annan glimt och även hänga med en bit på vägen. Men jag tror egentligen inte att fler floskler om könens betydelse eller icke-betydelse eller "att ge tillbaka med samma mynt" löser något på sikt, tvärtom tror jag att det i grund och botten förstärker svårigheter när man skall föra dialoger om jämställdhet i samhället.

Ang det du uttalar vara bullshit; så in på sajten familjeliv och läs där. Unga kvinnor älskar sin diskbalja. Idag börjar kvinnor ochså vakna för att män är ett reellt hot vid vårdnadstvister exempelvis. Och där kämpar man med näbbar och klor för att behålla makten över barnen och deras uppväxt och kontroll över deras tillvaro. Prata med vilken man som helst som varit i vårdnadstvist så skall du få höra att genusaspekterna väger högt. Mannen har inte nått jämställdhet på den punkten ännu, trots ökade föräldrarledigheter och föräldrarkontakt med skola etc.
Vilka kämpar dessutom mest mot pappadagar och att pappor skall vara föräldraledig på lika villkor. Tror du att det är männen som i huvudsak säger att "vi har inte råd för mannen tjänar mest"? Om du frågar mig så är det detta påståendet som är bullshit och ett uttryck för kvinnans kamp att behålla maktstausen i hemmet. Vi kvinnor är många gånger själva de svåraste bromsklossarna för jämställdhet både i hemmet och på den sociala arenan.

Jag har fyra söner som jag är mycket stolt över, liksom jag är över min dotter. Du har ingen aning om hur jag fostrar mina barn, Reggis. Den där kan jag inte ta på mig, ärligt talat. Du glömmer att jag insåg att jag var radikalfeminist och att min grundsten är att jämställdhet börjar i hemmet. Förändrar vi inte det som sker inom de fyra väggarna, föreställningar om ägandet av sysslor pg könstillhörighet etc, så kommer vi aldrig att lyckas att ändra någonting. Vi kan inte föra kvinnors talan ensamma, vi behöver ochså sunda män som kan ta in det vi säger, och sådana finns faktiskt. Jag är helt säker på detta, trot eller ej *sss*

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: tis 29 jan 2008 12:12:25 »
Det där med bullshit var inte så allvarligt menat Kikarbara. Men jag måste erkänna att jag har ingen bekant som är tvättmaskinskramare. Jag känner till och med föräldrar och inte är det så att ”mamman” slåss för att få byta blöjan eller så. Utan det brukar komma en kommentar ”att nu är det nog dags för blöjbyte” och sedan väntar de ut varandra.

Det här med ekonomins betydelse har jag inte tänkt på så noga. Skulle jag och min kille få barn så blir det han som får vara huvudansvarig och hemma. Jag tror inte vi kan leva på hans lön är jag rädd för. Så skulle förhållandet vara tvärt om, det vill säga mannen tjänar mycket mer så uppstår naturligtvis ett problem.

Allt du skrev var OK tills du kom till det sista meningen. Jag är av uppfattningen att män blir inte sunda om dom inte tvingas till det. Då menar jag inte inom hemmets fyra väggar utan på jobbet. Vore det inte så skulle det inte finnas några löneskillnader idag. Det skadar inte med lite tvång hemma också för den delen.

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: tis 29 jan 2008 15:28:36 »
"Och där kämpar man med näbbar och klor för att behålla makten över barnen och deras uppväxt och kontroll över deras tillvaro"

ÄR det så illa ställt bland de yngre idag? INGEN äger sina barn. De är självständiga individer, som man förlorar om man utöver kontrollbehov på.

Var började 50-talets kvinnokamp spåra ur så totalt??

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #6 skrivet: tis 29 jan 2008 16:11:59 »
Det skadar inte med lite tvång hemma också för den delen.

Hm, vis av erfarenheten så har jag dock valt att leva med en man där jag inte har behövt använda varken tvång eller manipulation. Det är himla skönt med en vuxen person till i hemmet måste jag säga. Har tidigare varit tonårsmamma i många år åt en man, så jag måste säga att jag håller med dig. *suger lite på karamellen*. Men tror verkligen att det där är väldigt individbaserat.

Idag säger jag inte till folk att de skall plocka upp på golvet. Jag kliver över och låter det ligga. Det är faktiskt jättelätt, det är bara att lyfta upp benet och sätta den framför. Det svåra är att träna bort reflexen att vilja böja sig och plocka upp och lägga rätt. Men med lite jädraranåda och träning så funkar det aldeles ypperligt.
Måste dock skämmas lite och säga att idag är det oftare att sambon plockar efter mig än jag efter honom, så jag har nog lärt mig "kliva-över-metoden" lite fööör bra!  ;)

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #7 skrivet: tis 29 jan 2008 16:13:07 »
Det där med bullshit var inte så allvarligt menat Kikarbara.

;D Bullshit-ordet ingår i mitt vardagsvokabulär, så jag tog inte illa upp och tog det inte så hårt som jag vet att andra har gjort när jag har använt det. Jag kände mig hemma och förstod!  :-*

Chicaboom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tis 29 jan 2008 20:30:24 »
Är det min tråd ”Allmänt om all manlighet” ni avser så tillkom den mest för att balansera en tråd på AP som Ada länkade till. Håller annars med er i den grundinställning ni har. Problemet är emellertid att det finns alltför många män som de facto har den grundmurade inställningen att det kvinnor säger och gör har lägre värde än om en man säger och gör samma sak. Det märker jag dagligen. Kvinnor måste alltid på något sätt kvalificera sig innan de tas på fullt allvar.

För övrigt tycker jag det du säger kikarbara: ”Samtidigt innebär det ochså att vi kvinnor får ge upp de världar som vi behärskar och har makten över, nämligen hemmen och våra barn.” är rena bullshitten. Vad du gör här är att lägga ansvaret helt på kvinnor. Kvinnan som håller fast med näbbar och klor i att få diska och tvätta skulle jag vilja se. Den generationen har sedan länge passerat bäst före datum och de flesta vilar i sina gravar.

I mitt fall var det absolut inte bara din nämnda tråd som fick mig att reagera. Ett tag kändes det som om varenda tråd på det här forumet urartade i skämt om mäns resp. kvinnors oförmåga inom olika områden. Jag må vara en rabiat torrboll men jag tycker inte alls att det är kul, bara stötande att höra män eller andra kvinnor påpeka vad "vi" är dåliga på. Jag kan använda en borrmaskin, men jag försäkrar er alla, jag har kollat noga och jag har faktiskt en vagina.

Jag vet inte hur jag missade det stycket du citerar när jag läste Kikarbaras ursprungsinlägg, självklart är det bullshit att kvinnor skulle vara någon sort givna mästare över barn och hem. Jag håller även med dig om att vi kvinnor har mycket att ta igen efter tidigare generationers röra, och det är just av den anledninen jag kallar mig för "feminist" och inte "jämställdhetskämpe" el.dyl. Jag tror på 100% jämställdhet, där alla behandlas lika oavsett kön. För att uppnå det målet måste vi kvinnor, med tanke på hur den politiska och sociala situationen ser ut idag, ta betydligt större kliv och slå oss mycket hårdare fram än vad männen gör.
Jag tror stenhårt på att vi kvinnor behöver gadda ihop oss och kämpa oss fram i samhället, men då menar jag kvinnor till kön endast och INTE kvinnor som den ena eller andra stereotypen.

På många sätt håller jag alltså med dig Reggis, men jag tycker att det är att skjuta sig själv i foten att säga att "alla män är svin", då vi återigen tilldelar någon stereotypiska förväntningar p.g.a. dess kön. Självklart kommer män att vara svin om det är det enda som förväntas av dem, och hur ska vi då kunna komma någonstans i kampen för jämställdhet? Kvinnor har fått höra i århundraden att deras plats är vid spisen, och var har de befunnit sig? Vid spisen förstås.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: ons 30 jan 2008 00:28:29 »
Brukar diskutera detta med mina jämnåriga väninnor. Ingen av dem har någonsin känt sig underlägsna männen. Är det typiskt för oss som var tonåringar på 50-talet, att vi står frågande inför den underlägsenhet som senare generationers kvinnor känner?

Vi tycker, (naturligtvis har jag inte pratat med ALLA 50-talister. Men väl hundratals) att var och en gör det den är bäst på. Båda parter bidrar till hemmets försörjning efter förmåga. Självklart ska det vara lika lön för lika utfört arbete.

Även gubbarna som var unga på 50-talet resonerar så. VAD har hänt sedan dess??

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: ons 30 jan 2008 10:53:32 »
Reseda jag tror att det är en fråga om att vi kräver mer. Från början handlade det om rösträtt, sen handlade det om dagis och rätten till ett yrkesliv, osv. I dag handlar det till viss del fortfarande om basala saker som lika lön för lika arbete men också om attityder.

Min uppfattning är att den generation du tillhör Reseda kom en bra bit på vägen och har gjort stora insatser i frågan men det här med attityder är ni så vana med att ni inte märker det, vilket vi gör. Det finns tyvärr många män som fortfarande anser att kvinnor är underlägsna men de skulle aldrig erkänna det. Det är detta det handlar om.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: ons 30 jan 2008 16:29:37 »
Äsch, man för palla för en frostnatt om gubbsen tuppar sig. Bara att blåsa på dem eller sticka hål i pösmunken. Brukar inte vara så svårt. Att vara kvinnlig domare i motorsport härdar. Det gäller att vara påläst och våga stå på sig.

Tror ni andra också att vi äldre kräver mindre än de unga idag?

Jag har en känsla av att om jag krävde mer, så skulle det sortera under överkrav.

De män som visar öppet att de anser kvinnor som underlägsna, tycker jag hör till den allra roligaste sorten att träffa. De brukar inte vara sig själva på ett bra tag  ;D

Det kanske beror på, att jag har så vansinnigt svårt att ta mig själv på allvar. Jag är nog en mycket komplicerad person, men jag har himla roligt.

Chicaboom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: ons 30 jan 2008 19:52:35 »
Visst har det hänt mycket sen din generation uppfostrades Reseda, och mycket har blivit bättre. Och tack vare det kan nästa generation sätta upp nya mål och ställa högre krav. Du kan leva harmoniskt med din man i vetskapen att ni gör hälften var, men förväntas vara bra på olika saker. För mig räcker inte det. Jag vill inte vara låst i en roll där jag förväntas vara på ett visst sätt, kunna vissa saker eller ha specifika brister eller fördelar p.g.a. mitt kön. Jag vill kunna sitta i garaget och meka med bilen medans min man lagar middag, om vi har lust att göra så, utan att det ska ifrågasättas eller anses konstigt.

Jag tror inte att kvinnor föds med en naturlig matlagningsgen och män med en borrmaskinsgen, jag tror det handlar om hur kvinnor och män uppfostras, vad vi lär oss prioitera i livet o.s.v. Visst har vi olika fysiska egenskaper, men i dagens samhälle känns det ganska oviktigt att män t.ex. har mer muskelmassa än kvinnor. Jag tror inte att en persons biceps har något med dess förmåga att köra bil eller tvätta kläder att göra.

Chicaboom

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: ons 30 jan 2008 19:54:59 »
Jag är nog en mycket komplicerad person, men jag har himla roligt.
  ;D :-*

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: ons 30 jan 2008 23:13:51 »
Chicaboom,"Jag vill inte vara låst i en roll där jag förväntas vara på ett visst sätt, kunna vissa saker eller ha specifika brister eller fördelar p.g.a. mitt kön."

Precis så resonerar jag också. Har ALDRIG låtit mig styras av speciella förväntningar.

"Jag vill kunna sitta i garaget och meka med bilen medans min man lagar middag, om vi har lust att göra så, utan att det ska ifrågasättas eller anses konstigt"

Det anser jag är så självklart så det ska man inte ens behöva diskutera.

"Jag tror inte att kvinnor föds med en naturlig matlagningsgen och män med en borrmaskinsgen"

Det finns mängder av män som är duktiga att laga mat. Mängder av kvinnor som gillar tekniska prylar.

Jag tror det är beroende av intresse och nedärvda gener. 2 av mina ungar 1 dotter och 1 son är jätteduktiga att laga mat. De andra 2 gör det kanske under pistolhot och med sämre resultat.
Båda döttrarna skrattar åt mig, som förr ... än tar i en borrmaskin. Jag är bra på handarbeten av skilda slag och finner mycket nöje i det. Ingen av ungarna handarbetar men är kreativa på annat sätt. De är uppfostrade lika. Men visade tidigt läggning och intresse för olika saker. DET är viktigt att uppmuntra utan, att styra in dem i traditionellt tänkande.