Allmänt > Fria diskussioner
Dagens filosofiska funderingar
Reggis:
Ada tar bort inlägg: Det räcker så, ni har diskuterat för och emot men här vill jag se ett stopp på drogromantiseringen, filosofera om något annat tack
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet mån 25 feb 2008 22:31:02 ---Ada skriver: det blev visst ett svar på detta när jag satte gränsen för drogdiskussionen, svaret får stå kvar
--- Slut citat ---
Det finns mig veterligen ingen vetenskaplig fastställt eller bevisat samband till att en del personer som efter användande av hasch, utvecklar varken antisociala drag, får manier av olika slag, får en psykiatrisk instabilitet eller utvecklar en haschpsykos. Men det finns en massa levande exempel på att så är fallet; det sker med en andel av människor som nyttjat/nyttjar hasch. Så visst, jag spånar lika villt som du gör när du kallar det för en myt.
Men, jag tror inte på tesen att alla de som utvecklar en drogrelaterad psykos skulle ha det latent med en 100%ig utlösbarhet vid senare tillfälle. En del av dem har säkert en ärftlighet men även den disponibla ärftlighetsfaktorn behöva en utlösande faktor. En människa kan gå hela livet med en ärftlig benägenhet till fetma, utan att bli överviktig för att man äter sunt.
Sen är det väl egentligen ingen som vet om det kan ha med ett visst antal skadade hjärnceller vid ett och samma tillfälle heller, och det innebär att man absolut behöver just det tillfället för att insjukna. Annars skulle man säga att personer som krockar med bilen och får en hjärnskada måste ha varit benägna att få hjärnskador och att de skulle få det förr eller senare även om de inte krockat just nu...
Vidare; jag VET att fler än de flesta vet "nyttjar", speciellt i akademikerkretsar gärna högre upp i hierarkin än man kan tänka sig, och speciellt pinsamt blir det när de uttalar sig som om man inte visste eller förstod liksom (hallo, kompis, du umgås med mina gamla vänner... klart att jag vet?) eller som om det stod idiot i pannan på mig.
Reggis:
Nu till andra väsentligheter.
Idag blev jag lite konfunderad när jag såg att Maude Olofsson ägnade sig år älgjakt tillsammans med sin livvakt från SÄPO. Jag kund bar int håll mej, säger Maud. â€Här komm det en tolvtagger gåendes jämsme väga och int bar det utan de ä en hel fyrklöver. Det va bare å skjut för böveln, dette kan en ju int miss.†Men det var precis vad hon gjorde. Som tur var kom det en pensionerad skogshuggare som hade en yxa med sig som kunde fälla bytet år Maud. â€Nu blir de älgkött hele veckan, älgkött hele veckan, älgkött hele veckan långâ€, börjar nu Maud att sjunge. .
Annars såg jag att Carolina, och då menar jag Gynning, skulle börja äta på golvet i stället för på ett bord. Jag citerar: â€När servitrisen frågar var hon ska ställa tallriken får jag för mig att hon borde ställa den på golvet. Jag är trött på att äta vid bordet.†Är inte ni också trötta på att äta vid ett bord. Låt oss göra revolution och äta på golvet i stället. Vi kan vända borden upp och ner och sitta på dem i stället när vi dukar på golven. Man blir sååå imponerad av den här typen av nytänkande.
Själv har jag funderat på att ställa TV:n hemma upp och ner och stå på händerna när jag tittar. Det verkar väl fiffigt. Ett alternativ är att i ställa ligga ner med fötterna upp på fåtöljen och titta. Mens TV:n står på kant. Det gäller att förnya sig.
JJ:
--- Citat från: Reggis skrivet tis 26 feb 2008 10:17:02 ---Låt oss göra revolution och äta på golvet i stället. Vi kan vända borden upp och ner och sitta på dem i stället när vi dukar på golven. Man blir sååå imponerad av den här typen av nytänkande.
--- Slut citat ---
Jag minns en episod från sista dagen i mellanstadiet i skolan. Nästa termin skulle vi börja på en ny skola så detta var sista lunchen på den skolan. En kille fick för sig att han skulle äta på baksidan av tallriken för att fira det. Det blev kvarsittning för hans del den dagen...
Reggis:
Lysande JJ, att jag inte tänkt på det. Nu blir det baksides dukning ett tag framöver. Dessutom kommer jag att skära brödet med skaftet på kniven. För övrigt kommer jag att lägga bordduken över maten så man får sticka in huvudet under duken för att komma åt den. Dessutom kommer det bara att finnas sked att tillgå oberoende av vad som serveras. Visst kommer det att kännas som en ordentlig förnyelse.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion