Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (112/118) > >>

Reggis:
Vilken fantastisk start det blev på årets loppissäsong utomhus, fantastisk, underbar, enastående, jubelmässig ja man kan inte vara annat än lyrisk över starten. Jag var på Siggen och där var det fullproppat med folk, gamarna samlades i sophögen. Det stod tätt mellan fynden, kanske inte så fantastiska men ändå, bilen var full med fynd av olika slag. Sen vädret, ja kan man annat än sjunga Herrens lov, underbart och precis vad som behövs för en smakstart på utomhusloppissäsongen. Ja så nu är det igång igen, jakten. Jag har köpt en nässpol så att jag kan spola näsan ordentligt för att nosa upp fynd.

Ja nu väntar vi bara på att Galoppen startar den 23 maj. Visst, Siggen är helt OK men det är Galoppen som liksom är sommarens höjdpunkt. Vi får hoppas att det blir bra väder den helgen Galoppen startar.

Annars förs mina tankar till svininfluensan och myndigheternas skrämselrapportering runt denna. Funkar det inte med terroristhotet längre? Ni skall se att snart är det dags för en repris på skärselden. Ja våra auktoriteter har alltid haft något i bakfickan för att hålla folket på mattan. Fast nu har man tydligen hittat några grisar i Kanada som är utrustade med det numera så populära viruset H1N1. Huruvida grisarna smittats av människor förtäljer inte historien. Men jag är övertygad om att smittan kommer från utomjordingar som i smyg har besökt jorden och haft sex med de här grisarna i Kanada. Nu väntar jag bara på att någon myndighet eller religiös sekt tar upp detta och vi får en ny religion.

ArtTalentsCom : Gunhild Carling Swingband - Gunhilds Blues

Reggis:
Jaha, vissa dagar har en förmåga att starta annorlunda även om man så att säga inte är ute efter det. Visst jag gillar både variation och överraskningar men morgonens överraskning hade jag kunnat vara utan.

Efter att ha vaskat av mitt vackra ansikte i badrummet så drog jag ur pluppen ur handfatet och känner hur vattnet skvätter runt benen. Då har avloppsröret lossnat från handfatet och strömmar rakt ut på golvet. Står där med mina nakna fossingar omgivna av vatten, inte roligt och nu skall jag dessutom leka rörmokare, tvii, samt torka upp vatten på golvet. Det blev ingen smakstart på dagen direkt.

Kan man privatisera för mycket, det är frågan man ställer sig i Svenskan? Många tycker att privatiseringen har gått lite väl långt i till exempel Filippas Täby där det tyvärr ofta bara finns privata alternativ att välja bland. Det inskränker på valfriheten tycker många. Visst, du kan välja mellan att gå i Scientologskolan, Moderatskolan, ICA-skolan eller någon annan skola knuten till någon organisation. Men vill jag gå i en skola som inte är bunden till någon form av intresseorganisation så finns inte det valet. Om du inte är Moderat, inte handlar på ICA och ogillar sekter så är det svårt att hitta ett alternativ i Täby. Jag vet att det finns sådana personer även i Täby. 

Det som utlöst denna debatt är Moderaternas planer på att privatisera alla vägar och övergå till att avgiftsfinansiera dessa. Det skall gå att tjäna pengar på att sköta vägar också. Nu har vi kommit så långt att det är OK att tjäna pengar på gamla och sjuka, de har blivit så kallade intjäningsobjekt. Det har inneburit en ordentligt lyft för dessa att bli lönsamma vårdobjekt i stället för kostnadsbärare. Företagen slåss om att få komma med det absolut billigaste vårdalternativet till fromma för oss skattebetalare.

Ni som har farhågor om att det skulle leda till vanvård har fel. De får inget betalt om vårdobjektet dör, det är en garanti för hög kvalité i vården. För inget företag vill ju förlora sitt lönsamma vårdobjekt. Det garanterar att insatserna i första hand handla om att hålla vårdobjektet vid liv, det har högsta prioritet, inget slöseri här inte. Bäst är det om objektet ligger i en säng och inte gör någonting för att äventyra intjänandeförmågan, det vill säga att objektet lämnar institutionen. Därför får inte objektet bli för bra eller avlida då detta leder till minskade intäkter den private entreprenören.

Sue Foley - Blues In D Natural / Queen Bee

Reggis:
Ja så var det efterfrågan på hål igen, både Sandvik och Atlas Copco går bra på börsen. Jag hoppas att ni tog till vara på mitt tips och shoppade upp er på en redig börspost av vardera slaget. Vill ni göra en kortsiktig vinst så kan det vara läge att sälja nu, annars behåll till början på nästa år. Annars så tror jag att det är läge för att shoppa Getinge, tror att nu när oron för finanskrisen verkar släppa så börjar anspänningarna visa sig och det kommer att öka efterfrågan på medicinsk utrustning från, ja just det, Getinge. Det kan även vara läge att shoppa Nolato, jag tror att deras medicintekniska sida kommer att gå strålande. Men köp inte om ni inte har någon uthållighet, den här aktien kan vara volent så det stör, inget för personer med svaga nerver och tunn plånbok.

Annars så har jag blivit lite småkåt på Axis, ett bolag som alltid gör bra grejer. Deras senaste rapport var stark, rena ståfräsen bland många i övrigt hängiga rapporter. Fast lågkonjunkturen har nog inte bottnat ännu så man får hålla på sig en stund och ge sig till tåls med att hoppa på Axis, även om det är lockande. Riskan är annars att men får svårt och hålla takten när kursen glider upp och ner på börsen. Där är mitt råd, avvakta men var beredd, snart pekar den rakt upp i taket.

Såg att Tyskland har förstärkt sitt lag inför Eurovision Contest med Dita von Teese, klokt. Inget tilltalar en jury mer än en skicklig strippa. Varför har inte Sverige någon strippa på scen?  Det skulle vara en garanterad röstmagnet. Malena Ernman får väl ta saken i egna händer och strippa själv mens hon gal.

Har sett att Italien inte heller har några strippor i Eurovision Contest för att alla strippor är upptagna i EU-parlamentsvalet för Silvio Berlusconis parti, Frihetens folk. Det skall vara en strippa i år säger han. Vem vill titta på en gubbe när man kan få se en ung snygg lättklädd tjej. Hans senaste fyndkandidat kan enligt uppgift i tidningarna även prata, hon måste vara överkvalificerad i det parlamentet.

Dani Wilde Ghetto Child

Reggis:
Nu får vi dagligen se något av de osmakligaste formerna av snyltande jag sett. Det är diverse kändisar som berättar hur de blivit trakasserade för att de är för övervakning av andra människor. Vi får läsa hur dessa stackare får ta emot hotelser, telefonsamtal där ingen ger sig tillkänna när de lyfter luren och annat.

För det första, det är som att du skulle ha tyckt synd om en ”mobbad” före detta KGB eller Stasiagent. Vem tycker synd om dem, ingen hoppas jag. Dessutom är hela grejen en sorts personlig marknadsföring av personen i fråga. Beträffande telefonsamtal utan uppringande så är det något hela Svenska folket drabbas av och så även jag. Det är TM-bolagens robotar som ringer och när bolagets personal inte hinner med så blir det ”tomma” samtal. Jag har minst ett par varje dag trots att jag är för fildelning och mot övervakning av enskilda medborgare.

Skall en politiker få ha bröst eller inte, det är frågan? Fast egentligen är frågan, skall en politiker med bröst dölja denna kroppsdel. Malin Siwe har skrivit en ledare i DN om vänsterpartisten Hanna Löfqvist barm och tycker att den utgör ett oetiskt och sexistiskt reklaminslag för Vänsterpartiet.

Vad kan man dra för slutsatser av det? Jo att man behöver varken vara man eller taliban för att vilja begränsa kvinnors rätt att klä sig efter egen smak. Att Malin Siwe, som har uppenbara problem med sin vikt och är utrustad med ett stort antal dubbelhakor, med avund ser på Hanna Löfqvist kan jag förstå. Men att utifrån sina egna tillkortakommanden inom hälsoområdet kräva att alla andra kvinnor skall klä sig i heltäckande burka får mig att tänka på gråsossar. Det skall vara rättvist. Har jag det dåligt så känns det bättre om alla lider. Att läsa något sådant från en liberal skribent gör mig minst sagt förvånad.

Aeschbacher - Eliana Burki

Reggis:
Har ni nappat på mina råd när det gäller aktieköp? Tänkte väl det. Nu kommer fler heta tips från Reggis. Marknadens aktörer håller just på att positionerar om sig och det innebär kraftigt ökad aktivitet på börsen med volenta inslag i en klart uppåtgående trend. I vissa fall kan rapporter leda till kusrusning som i fallet Hexagon och Holmen.

Motståndsnivåerna har raserats och i princip handlas det fritt utan större eftertanke. Vad skall ni då handla? Bolag med höga substansvärden som fastigheter och industri, om ni går på säkerhet. På lite sikt kan dessa aldrig leda till en förlust med tanke på dagens pressade kurser. Men framför allt, tro inte att ni kan pika och köpa vid absolut rätt tillfälle. För det innebär bara att ni står på sidan om när rusningen börjar och den kommer kan jag garantera. Det viktiga är att handla nu och ha is i magen.

Annars så rustar jag själv för helgens loppisar. Förra helgen innebar en stark start på säsongen. Den här helgen tänker jag bevista minst tre uteloppisar och SMHI har lovat tjänlig väderlek för utomhusloppisar.

I Aftonbladet kan vi läsa om att Maud Olofsson har det kul. Hon har blivit kritiserad för diktatorsfasoner och för att ha gjort Centern till ett högerparti. Jag har skitkul åt det här säger Maud. ”När jag hörde applåderna på vårt stämma så var jag så full i skratt att jag nästan vek mig, säger Maud och fortsätter”: ”Jag är så populär att kritik är helt befängd. Aldrig tidigare har någon partiledare varit så poppis det är därför jag funderar på om jag inte borde vara statsminister och inte bara vice. Då skulle det bli ordning på arbetsmarknaden. Vi kan inte ha det som nu att det är flera som skall vara med och bestämma utan låt arbetsgivaren bestämma själv. Då blir det ordning på torpet. Dessutom vill jag införa arbetsplikt. De som inte arbetar ställs till arbetsmarknadens förfogande och körs till de djupa skogarna i Norrland för arbetsträning.”

”Fackföreningar är som att ha en blåsa på tungan som man är tvungen att känna på, trots att det svider”, fortsätter Maud. Nej låt oss slippa ha blåsor på tungan och förbjud facket. Tyvärr så kan vi inte det på grund av diverse regler inom EU men vi kan ändå ta ifrån dem allt inflytande. Gör facket till en papperstiger. Med det citatet av Mao vill jag bara visa att Centern är inget högerparti utan vi är närmast att jämföras med gammalkommunister.”

Sue Foley - Same Thing

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion