Allmänt > Fria diskussioner

Dagens filosofiska funderingar

<< < (113/118) > >>

Reggis:
Ja, så var det dags för lönesänkningar i Sverige, visst är det bra? Det är bara att gratulera regeringen till ett väl utfört arbete. I Arbetsdomstolen har det nämligen kommit en dom som innebär att det är godkänt med lokala överenskommelser om sänkt lön.

Det gick inte Alliansen till val på, sänkta löner. Fast det är ju logiskt, lägre lön triggar människor att av ekonomiska skäl ta ett extrajobb och det ligger i Alliansens arbetslinje. Nu pratar man dessutom inom Alliansen om att höja momsen på maten till 50 % som en stimulansåtgärd för att få människor att jobba mer.

När det gäller personer som bor i hyreslägenheter kommer dessa tack vara Mats Odell att stimuleras till ytterligare arbetsinsatser då hyrorna framöver kommer att höjas radikalt i framför allt Stockholm. Detta genom slopade bidrag till byggande av bostäder samt en välbehövlig avreglering och avveckling av bruksvärdessystemet.

Fast Maud Olofsson hon är inte nöjd med dessa stimulansåtgärder hon vill ha mer. Hon vill införa arbetstvång. De som inte arbetar, saknar förmögenhet och inte uppbär socialbidrag och som bevisligen inte svälter måste fuska på något sätt. Dessa personer samlas ihop i arbetsläger och hyrs ut som gratis arbetskraft till småföretagare mot betalning i form av en närande limpsmörgås med ost och en tallrik nyttig grönsakssoppa tillagad på närodlade grönsaker från en gård nära dig. De som uppbär socialbidrag måste också befinna sig i arbetslägret men de får betala för sin smörgås och soppa med hjälp av bidraget. Man kan inte ha flera löner säger Maud. Det kan bara jag och det är för att jag är både partiledare, vice statsminister och näringsminister samt av partiet vald till ”årets Göteborgare” och kan dessutom dansa hambo och är Guds ställföreträdare på jorden.

Men Maud vill inte bara ha tvång hon vill ha ett belöningssystem också. Varje vecka så utses ”Veckans arbetare” som får ett pris i form av en säck potatis. Säcken delas ut av jordbruksminister Eskil Erlandsson och den innehåller bara ekologiskt närodlad potatis. ”Min förhoppning är att detta skall stimulera människor till at göra sitt yttersta”, säger Maud och fortsätter: ”Tänk på att nästa säck med potatis kan bli din.”

Skål syster - Olivia Bergdahl

Reggis:
Börsen jublar och kursen gick som en raket för Husqvarna. Vad berodde det på? Inte kan det vara den halverade vinsten, nej Husqvarna säger upp mer personal än man tidigare annonserat. Från tidigare 960 personer så toppar man detta med ytterligare knappt 300 så det blir 1250 totalt, vilken lycka och glädje.  Det ger ytterligare 90 millioner i besparingar för Husqvarna och inte bara det, överutbudet av arbetskraft ökar ytterligare vilket kan leda till fler lönesänkningar på Svensk arbetsmarknad, fantastiskt och synnerligen glädjande. Tillsammans med uppgifter om att Frälsningsarmén har rengjort sina gamla soppkök och räknar med att starta verksamheten igen så är det ingen hejd på alla positiva nyheter. Soppköken kommer drastiskt att minska socialbidragskostnaderna vilka annars skulle kunna skena och leda till, jag vill knappt ta ordet i min mun, skattehöjningar.

Pust, tur att man inte bor i Engand. Där tar man betalt efter hur stora bröst man har. Eftersom jag har ett par ordentliga lökar så skulle det bli kostsamt för mig att bosätta mig i England. Nu gäller det i nuläget i och för sig bara priset på BH:n, men ni ska se att det är bara början, snart kommer det i rättvisans namn, allt mer som betalas utifrån BH-storlek. Fast skor kanske betalas utifrån skostorlek och mina fötter är nätta, där tjänar jag in några kronor och samma sak gäller mina händer. De är rätt små så handskar borde bli billigt. Ja man kanske ska emigrera till England i alla fall. Kan vara ett klipp trots storleken på mina bröst.

Ja och i kväll smäller det. Går vår operadiva vidare i melodifestivalen eller ej? Skulle hon åka ut så kommer hela den Svenska nationen att sörja. Vår ära kommer att ha gått förlorad och vi kommer att betraktas som en B-nation. Då blir det inte kul att vara Svensk, man skäms helt enkelt.  Tidningarna kommer att vara överösta med kommentarer om hur Östeuropa röstar på varandra, denna styggelse som närmast är att betrakta som fusk. Kan närmast jämföras med budtrissning på Tradera för att dra en parallell till retrovärlden. Men de som egentligen är skyldiga till ett eventuellt fiasko står att finna betydligt högre upp på samhällstoppen nämligen Alliansregeringen. Min fråga är: Kan Alliansregeringen sitta kvar om Sverige misslyckas att ta sig till final i Eurovision Contest. Svaret är naturligtvis nej och därför vill jag redan nu kräva Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths avgång.

Charles Mingus - Moanin'

Reggis:
Det är rätt kul att läsa lite lantistidningar på nätet för att se vad det som rör sig i huvudet på glesbygdsbor och lantisar. Oj vilken fajt det är, man slåss för att få ha en bensinmack kvar. Här står olika intressen mot varandra, svältförespråkarna inom miljörörelsen mot glesbygdsintressen. Just nu har svältförespråkarna med Centerpartiet i spetsen, som vill göra drivmedel av mat, övertaget. Alla mackar måste förutom fossila bränslen bidra till att öka svälten i världen och ha drivmedel gjord på mat i sina pumpar. Detta krav har också fördelen att öka efterfrågan på spannmål och därmed öka böndernas inkomster. Det är det sista som gör att Centerpartiet är så förtjusta i det här med etanolbilar.

Ja här kan man se motsättningarna mellan olika intressen. Bönder ställs mot de som vill kunna tanka sina bilar i glesbygden. Naturligtvis är det böndernas intresse som går främst, före både övriga glesbygdsbor och svältande barn i Afrika. Varför inte inse att etanol är ingen lösning utan bara en beklaglig parantes som drivmedel.

Nu till Tranås, den ort som jag tycker ett praktexempel på en så kallad håla. Hålornas håla skulle man kunna säga. Ibland när jag trafikerar E4 mellan Stocken och Skåne så tar jag en sväng förbli Tranås. Varför undrar ni säkert? Jo, Tranås är så deprimerande att hur jävlig man än känner sig så bor jag i alla fall inte i Tranås och det är en tröst. Livet kan vara värre jag skulle kunna vara uppvuxen och bo i Tranås, tvii.

Överdriver jag inte nu, nej. Titta bara på huvudnyheten i Tranåsposten, ”Postbilen började brinna”. Va faan är det att skriva om? Det var för övrigt den enda nyheten som fanns i denna Tidning. Då händer det i alla fall mer i Uddevalla, där är det inte en sketen post som börjat brinna utan ett helt flerfamiljshus. Visserligen var det bara tvättstugan men i alla fall.  Undrar om Uddevalla borna gick man ur huse för att spana in den demolerade tvättmaskinen? På jobbet berättar man för varandra, ”jag var där”, ”jag såg den utbrända tvättmaskinen, det var en Cylinda”.

Nu till stället där det alltid händer något nämligen Vetlanda, kommunen där man älskar barn. Man låter inte bara pappor förgripa sig på sina döttrar utan kommunen passar också på att förse sig från minderårigas arv för att hålla nere socialbidragen. Vad händer där, jo huvudnyheten är man lyckas gripa en person som rökt på. Man hittade tillräckligt med puff för att rikta misstanke om ringa narkotikabrott. Fast jag kan tipsa om att man även druckit starköl på offentlig plats, trots förbud mot detta. En prioriterad brottslighet att bekämpa i denna kommun. Med tanke på den utsatta situationen med ringa narkotikabrott, öldrickning på allmän plats men framför allt att en person kört 55 i stället för 50 så förstår man har fullt upp. Då kan man inte låta sådana bagateller som övergrepp mot barn stjäla resurser.

Jag gör det som ni ber mig,
för jag älskar de som ser mig!

Olivia Bergdahl

Skål syster - Olivia Bergdahl

Reggis:
Se upp för Ella Bohlin och Kristdemokraterna i EU-valet. Ella vill nämligen förbjuda snusande i Sverige. Det är faktiskt värre än så, hon arbetar aktivt för att få snuset förbjudet inom EU. Hon är en så kallad förbudspolitiker som vill förbjuda allt hon inte tycker om. Ella gillar, enligt uppgift, inte gardiner så snart kommer hon säkert att vilja förbjuda det. Hon brukar alltid säga: ”De som inte har något att dölja behöver inga gardiner”.  Jag vet inte vem som är värst av Ella eller Marit, tyck synd om mig, Paulsen. Den person som gett den Svenska köttbullen och socialbidraget ett ansikte som ni kanske redan vet.

Ja, så till dramatiken kring prinstiteln. Nu har Jan Bernadotte, greve av Wisborg, blivit avundsjuk på Daniel Westling. Varför skall bara han få kalla sig för prins, jag vill också vara prins. Han kräver nu upprättelse av kungen och vill få tillbaka sin prinstitel. Personligen har jag också biologiska kopplingar till adliga släkter, dock ej Svenska, men i dagens internationella atmosfär så skall väl det inte spela någon roll. Jag kommer nu att titulera mig prinsessan Reggis. Har mejlat kungen och meddelat om mitt beslut. Skulle också gärna vilja lägga till hertiginna av Nytorget. Har även tagit upp den frågan med Kungen i mitt mejl.

Nicolas Sarkozy har gett den tekniskt efterblivne att ansikte. Han personifierar rädslan för det nya och krampaktigt försöker han styra utvecklingen bakåt. Att en nation med en sådan ledare har ett stort inflytande inom EU garanterar att EU även i fortsättningen kommer att framstå som en mossig församling av dammiga gubbar.

Just nu har han drivit igenom en lag som innebär att fildelare skall kunna stängas av från nätet. Det kan jämställas med att skära tungan av folk. Det var ett vanligt straff på medeltiden men Herr Komsikomsa hämtar det mesta av sin inspiration från den tiden. Inte undra på att folk skiter i EU-valet.

Mavis Staples "Eyes On The Prize"

JJ:

--- Citat från: Reggis skrivet tor 14 maj 2009 07:50:31 ---Har mejlat kungen och meddelat om mitt beslut. Skulle också gärna vilja lägga till hertiginna av Nytorget. Har även tagit upp den frågan med Kungen i mitt mejl.

--- Slut citat ---

carl-gustav.bernadotte@hotmail.com ...eller?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion