Författare Ämne: Vad är hedersrelaterat?  (läst 19465 gånger)

Nastamuumio

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Vad är hedersrelaterat?
« Svar #15 skrivet: sön 14 dec 2008 16:14:55 »
Det krävdes inte så många inlägg för att se hur komplex frågan är.Samtidigt är det naturligtvis bra att debattera ämnet så att alla som tycker sig ha DEN geniala lösningen och DET bästa förslaget förstår hur kolossalt svårt det är att skriva lagar och gardera sig mot sånt man vill stävja.Ty samtidigt tillverkar man nya problem och ger utrymme för luckor i lagen.

När jag en dag skulle fotografera på en plats jag besökt tusentals gånger var det ett konstigt ljus som gjorde att jag upplevde platsen och atmosfären på ett helt nytt sätt.
(Jag hade inte medicinerat på något sätt och var utsövd.)

Har letat i minnesbanken men kommer inte på nån publik person i Sverige som lyckats uttrycka vad jag avser men i Canada fanns en poet som hette Joni Mitchell.
Hon uttryckte det i ord och toner såhär:

http://se.youtube.com/watch?v=bcrEqIpi6sg

Den svenska folksångerskan Birgit Friggebo,som också fanns på Youtube,var aldrig nåt alternativ i min värld. ;)

engelsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: sön 14 dec 2008 16:36:28 »
Jag vill egentligen inte blanda mig i denna diskussionen..det är lite personligt för mig av olika skäl....men jag ber er betänka en tredje grupp av kvinnor som på något sätt glömts bort i den här diskussionen..o det är svenska eller skandinaviska kvinnor som gifter sig/lever ihop med män från utomeuropeiska eller sydeuropeiska länder...dessa kvinnor står med en fot i var läger..relationen är ofta inte accepterad vare sig av deras egen familj/umgängeskrets eller av mannens dito...för att "platsa" som fru o mor i mannens kultur ,måste de ofta ge avkall på sina egna värderingar o uppfostran..försöker de anpassa sig i ett läger alienerar de sig automatiskt i nästa..hamnar de sen i en misshandelssituation så är det inte självklart att be om hjälp från familj o vänner..det finns skamkänslor o attityden från många i svenska samhället är att gifter man sig med en utlänning så får man skylla sig själv...

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #17 skrivet: sön 14 dec 2008 16:56:18 »
 :) Måste bara ventilera lite missplacerad förtjusning över att jag gillar när ämena blir riktigt heta här på retro och vi diskuterar så att stickor och strån ryker!!

Engelsson, det där är ytterligare en situation som egentligen för mig förstärker min känsla av att det kulturella rummet man befinner sig i faktiskt utgör vissa skillnader. Men jag kan inte förklara hur jag tänker, det måste jag suga på en stund.

Jag återkommer, nu skall jag iväg och diskutera vad en skola för alla innebär om det innebär att skolan måste inkludera alla eller om det kan finnas funktionshinder som inte får den skolmiljö de behöver på grund av sitt funktionshinder om man per automatik menar att de måste gå i "skolan för alla". Det blir ochså ett hett ämne, det anar jag på förhand... så jag sparar lite energi och ilska till det  ;D

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #18 skrivet: sön 14 dec 2008 16:59:35 »
Det är rätt Nisse :) jag vill ändå förmedla en tanke om hur nära inpå det är, när vi är så himla rediga och pratar om hur barbariska "de där" är, glömmer vi vår egen historiahttp://zaramis.nu/blog/2007/09/sjal-och-hijab-i-sverige.html

Jag vill bara påpeka lite extra att jag inte sätter mig i relation till andra kulturer så att jag känner ett "de där" och kombinerar det med barbari.

Jag är inte helt säker att jag på djupet tycker att vår västerländska kultur är högre stående i "alla" avseenden; men jag tror definitivt att våra inställningar är färgade av den massmediala propaganda och vinkling vi utsätts för till vardags.

häftstiftsmumien

• Gäst
« Svar #19 skrivet: sön 14 dec 2008 17:36:25 »
Min gode vän Svarta Masken lever sedan några år tillsammans med en iransk kvinna.
Hon är indo-europe och inte-som många tror-arab.Han är uppvuxen i västerlandet men hon är från Teheran fast numera lever båda i ett helsekulariserat förhållande i nån huvudstad på norra halvklotet.Jag och många med mig ställer oss frågande till om de verkligen är lyckliga tillsammans eller det bara är teater när de säger sig trivas tillsammans och syns skratta på lokal i stan.Vi vet faktiskt inte ens om de är fågel eller fisk längre, båda sågs äta stekt fläsk med löksås på restaurang Pelikan häromdan.

engelsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: sön 14 dec 2008 17:42:59 »
Jättekul..nu släpper jag den här diskussionen

Nastamuumio

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: sön 14 dec 2008 17:53:40 »
Nej,inte är det kul men det är EN verklighet för åtminstone en svensk som dristar sig att umgås med en kvinna av utomeuropeiskt ursprung.
Vi har inga problem med vår relation men det finns gott om synpunkter från släkt,vänner,arbetskamrater och föräldrar.

De bästa fotbollspelarna sitter som bekant alltid på läktaren och det är många gånger lättare att fördöma än döma. ;)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: sön 14 dec 2008 18:12:15 »
Med tanke på det ni skrivit tidigare i tråden så är det nästan som man känner skam att vara "man", tur är väl att det bara är ett litet avskrap som sysslar med kvinnomisshandel men ändå för många, bättre då att vända ryggen till och avlägsna sig ett par timmar om man blir osams, det gör jag, sen är allt lugnt och fridfullt igen :)

Ja Nisse älskling, det tål att upprepas att ni män är det bästa som finns :)

Jag vill egentligen inte blanda mig i denna diskussionen..det är lite personligt för mig av olika skäl....men jag ber er betänka en tredje grupp av kvinnor som på något sätt glömts bort i den här diskussionen..o det är svenska eller skandinaviska kvinnor som gifter sig/lever ihop med män från utomeuropeiska eller sydeuropeiska länder...dessa kvinnor står med en fot i var läger..relationen är ofta inte accepterad vare sig av deras egen familj/umgängeskrets eller av mannens dito...för att "platsa" som fru o mor i mannens kultur ,måste de ofta ge avkall på sina egna värderingar o uppfostran..försöker de anpassa sig i ett läger alienerar de sig automatiskt i nästa..hamnar de sen i en misshandelssituation så är det inte självklart att be om hjälp från familj o vänner..det finns skamkänslor o attityden från många i svenska samhället är att gifter man sig med en utlänning så får man skylla sig själv...
Jag vet precis hur du menar, men vill gärna flika in att i mångt och mycket funkar det så annars också. Denna minoritetsavart till partner ser till även när det är en svensk eller skandinav att kvinnan mer eller mindre brutit med gamla vänner och familj. Kvinnan blir helt beroende av honom, det rivs gamla fotografier av ex, ställs till svartsjukescener, kvinnan stannar hemma för att inte väcka såna känslor och ändå, när inget annat biter (tycker avarten) tar man till våld. När man har avskärmat sig från gamla vänner och familj och plötsligt kommer tillbaka, slagen, är de väldigt främmande för det hela, tar avstånd från offret (tänk om den där psykopaten kommer och knackar på här och hotar?) Och så finns elementet av att stoppa huvudet i sanden, för sånt hemskt vill man inte ska finnas i radhusidyllen man bor i. Förstår du hur jag menar? Man får skylla sej själv ändå, det hittas bara andra ursäkter för det.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: sön 14 dec 2008 18:32:43 »
Ja Nisse älskling, det tål att upprepas att ni män är det bästa som finns :)
Jag vet precis hur du menar, men vill gärna flika in att i mångt och mycket funkar det så annars också. Denna minoritetsavart till partner ser till även när det är en svensk eller skandinav att kvinnan mer eller mindre brutit med gamla vänner och familj. Kvinnan blir helt beroende av honom, det rivs gamla fotografier av ex, ställs till svartsjukescener, kvinnan stannar hemma för att inte väcka såna känslor och ändå, när inget annat biter (tycker avarten) tar man till våld. När man har avskärmat sig från gamla vänner och familj och plötsligt kommer tillbaka, slagen, är de väldigt främmande för det hela, tar avstånd från offret (tänk om den där psykopaten kommer och knackar på här och hotar?) Och så finns elementet av att stoppa huvudet i sanden, för sånt hemskt vill man inte ska finnas i radhusidyllen man bor i. Förstår du hur jag menar? Man får skylla sej själv ändå, det hittas bara andra ursäkter för det.
Jodå..jag förstår precis..o visst är det sant att detta utanförskap jag beskrev inte enbart behöver handla om kulturkrockar..men min erfarenhet är att det inte precis underlättar saken att man måste anpassa sig till en helt ny kultur samtidigt..men du har rätt Ada att dessa män som ju diskuteras här gör exakt så som du beskrev..de skapar en situation där kvinnan skärmas av o blir därmed helt utlämnad

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: mån 15 dec 2008 09:17:02 »
Det är ett mycket läsvärda, bra och genomtänkta inlägg du har skrivit Kikarn. Det innehåller inget nytt i sak men sammantaget gav det i alla fall mig en ny infallsvinkeln på den här soppan.

Jag reagerar i alla fall på att man använder begreppet hedersrelaterat. På något sätt så ger det någon form av högre grad av acceptens, det gäller ju någons heder och det är som vanligt mannens. Att kalla det kulturrelaterat våld, vilket det i praktiken handlar om, är för laddat även om man vidgar begreppet kultur till olika samhällsklasser. Svårt det här.

Patriarkatiskt våld tycker jag personligen vore ett bra uttryck då det i stort sett är män som utövar våldet och motivet baseras på någon form av äganderätt över andra människor.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #25 skrivet: mån 15 dec 2008 09:42:08 »
Det är ett mycket läsvärda, bra och genomtänkta inlägg du har skrivit Kikarn. Det innehåller inget nytt i sak men sammantaget gav det i alla fall mig en ny infallsvinkeln på den här soppan.

Jag reagerar i alla fall på att man använder begreppet hedersrelaterat. På något sätt så ger det någon form av högre grad av acceptens, det gäller ju någons heder och det är som vanligt mannens. Att kalla det kulturrelaterat våld, vilket det i praktiken handlar om, är för laddat även om man vidgar begreppet kultur till olika samhällsklasser. Svårt det här.

Patriarkatiskt våld tycker jag personligen vore ett bra uttryck då det i stort sett är män som utövar våldet och motivet baseras på någon form av äganderätt över andra människor.

Begreppet "hederrelaterat" har jag själv också lite svårt för, det borde gå att hitta ett bättre begrepp, samtidigt speglar det skälet till att man utövar våldet mot kvinnan i sammanhanget; för att upprätta mannens/familjens/släktens/landsbrödernas heder, så det kanske är svårt att översätta till något annat? Begreppet Patriarkaliskt våld gillar jag måste jag dock säga, för det här är en global fråga om kvinnans ställning i den kultur de befinner sig i och inget annat. Ingen skulle komma på tanken att elda upp en man för att han har visat nackslutet för en annan kvinna.

Våld är våld, men jag tror innerligt på att det kulturella rummet man befinner sig i innebär olika konsekvenser och olika bemötanden i det sociala sammanhanget, tillika "varför" mannen/familjen/släkten/landsbröderna utsätter en kvinna för våld på grund av något hon utfört, eller riskerar att utföra, eller har anklagats för att utföra etc.

Jag vill fortfarande trycka på att jag inte vill negligera någons upplevelse på något sätt, men trots allt har mannen som utövar våld ingen "hög" ställning enligt vårt synsätt, och det i sig ger kvinnor en grogrund att fortsätta sin tillvaro i utan att stämpling eller ett generellt stigmata (nu avser jag inte kvinnans egna upplevda trauman som givetvis tar tid och är smärtsamma att bearbeta, utan pratar om omvärldens betraktande av individ, och jag förstår/vet att kvinnor som går ur relationer möter såväl ekonomiska förändringar, kan behöva flytta, fly på grund av hot etc).

Ett exempel på att män som slår kvinnor inte har en hög ställning det tycker jag att man kan se på svenska fängelser tillika behandlingshem, där man mellan varven måste avskilja kvinnomisshandlare för att de lever osäkert bland andra interner, även om de varken är flyktbenägna eller utgör hot mot någon annan. Det här speglar rätt så bra hur de flesta av oss reagerar när man hör att en man har gett sig på en kvinna.

Samtidigt finns det kvinnor som slår sina män, och hur ser vi på den våldet? Betraktar vi det på samma sätt, eller uppfattar vi mannen på ett annat sätt?

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: mån 15 dec 2008 11:23:26 »
Jag läste en bok av den kände psykoanalytikern Wilhelm Reich. I den boken finns en rätt intressant episod som han varit med om på en tågresa i Tyskland under mellankrigsåren beskriven.

Det var ett gäng med arbetare som satt och pratade politik i kupén och Reich satt intresserad och smyglyssnade på vad de skulle säga. Dessa politiskt medvetna arbetare hade noterat att det rådde ojämnlikhet mellan deras klass och överklassen.

Ja när Major Hofenzollen slog sin piga då hände det minsann ingenting. Inte kom polisen dit och man blundade med båda ögonen trots att det inte var tillåtet. Det var till och med så att han hade misshandlat sin hustru Majorskan, utan att samhället lagt sig i.

Men när stadsbudet Persson hade gett sin hustru en motiverad ordentlig sittupp så hade han dels fått betala ½ mark i böter men även blivit satt i fängsligt förvar under 14 dagar. Detta trots att det fanns fullgoda skäl till detta våld då hon varit olydig och inte gjort som Persson sagt.

Nu tyckte de allihop att det var rent för djävligt att överklassen fick minsann spöa upp sina fruntimmer men det fick man inte göra i arbetarklassen. Man kom överens om att detta var något som borde leda till allmänna folkliga protester.

Wilhelm Reichs kom fram till att detta är början på något stort. Dessa arbetare har blivit politiskt medvetna genom att se att lagar och regler skiljer sig åt mellan olika klasser. Nästa steg borde bli att de inser att samma förhållande gäller mellan män och kvinnor.

OBS, det var så länge sen jag läste detta så se mitt inlägg som ett inlägg i Wilhelm Reich anda och inte som ett citat från hans bok.

kikarbara

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #27 skrivet: mån 15 dec 2008 15:31:03 »
Wilhelm Reichs kom fram till att detta är början på något stort. Dessa arbetare har blivit politiskt medvetna genom att se att lagar och regler skiljer sig åt mellan olika klasser. Nästa steg borde bli att de inser att samma förhållande gäller mellan män och kvinnor.

Hm. Ã…ren har ju gått och "mycket" har ju hänt i våra tankessätt; du beskriver en situation som trots allt inte ligger så långt tillbaka i tiden, och som utspelar sig i en tidsera under en ny modernitet (andra världskrigets biomedicinska ärtlighetsläror och alla idelogiska grunder som det vilade på började och föll trots allt på västvärldens modernitetstankar tillika industialism, infrastrutur etc).

Finns det några aktuella likvärdiga ansatser som vi idag är blinda för eller inte ser, eller står alla kvinnor verkligen lika inför lagen, oberorende av kulturell tillhörighet, val av livspartner, eller utbildningsbakgrund, exempelvis?

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: tis 16 dec 2008 21:48:10 »
ada: "Jag pratade om VÃ…RT fina västerländska samhälles historia där det bara var horor som gick barhuvade för bara 50 år sen"

Har jag missat något från 50-talet helt? Så minns jag det då rakt inte.

Hedersrelaterat våld. Jo jag tackar. Det är med till att ha satt ett namn som klingar fint på eländet.
Håller fullständigt med er i att namnet bör ändras. Gärna "Patriarkaliskt våld", eller ännu hellre Gubbslemsövergrepp!
« Senast ändrad: tis 16 dec 2008 21:51:28 av Reseda »

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: tis 16 dec 2008 22:20:55 »
ada: "Jag pratade om VÃ…RT fina västerländska samhälles historia där det bara var horor som gick barhuvade för bara 50 år sen"

Har jag missat något från 50-talet helt? Så minns jag det då rakt inte.
Det blev lite illa uttryckt, när budskapet om att man fick gå med huckle här också förr inte gick fram första gången, så förhastade jag mej. Jag menade fläckvis här och där i vårt västerländska samhälle, såpass sent som bara 50 år sen. Tar citatet jag tog förut igen
Citera
När jag var liten och växte upp i södra Bohuslän (nu snackar vi 1950 och 1960-talet) hade de flesta kvinnor sjal på sig. De flesta hade den typ av färgranna sjalar, med blommor och andra mönster, som man kan se på kvinnor i dagens Turkiet. Men det fanns en grupp, främst äldre kvinnor, som hade svarta sjalar som täckte allt hår. Dessa kvinnor var starkt religiösa, tillhörde statskyrkan och den riktning inom den som kallas för schartaunism. De var anhängare av det som lärts ut av Schartau, en starkt konservativ tro där all typ av utsmyckning av hem och person är bannlyst.
http://zaramis.nu/blog/2007/09/sjal-och-hijab-i-sverige.html

Mitt senaste projekt www.ipnr.se