Författare Ämne: Brötessäljare på tradera....  (läst 21902 gånger)

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Brötessäljare på tradera....
« Svar #15 skrivet: ons 30 jan 2008 00:16:15 »
Phuu, började nästa få lite abstinens. Har tagit mig lite tid med datorn och ser en del intressanta diskussioner. Få se hur många jag hinner läsa. Nåväl.

Trist att du lägger av Ängla, hade väldigt gärna varit kompis med dig men förstår att det blir svårt om du ser det som att vi andra väljer sida. Jag ser det absolut inte så. Jag tycker det är spännande med olika perspektiv på både tillvaron och div tingestar. Precis som i en sångkör, tillsammans låter det fantastiskt men ensam skulle jag inte få det att låta så vackert, typ. Ljug, sång är en av mina bättre sporter.

Jag vare sig vill eller kan, göra mig till någon tolkare av Reggis inlägg, kan bara delge min uppfattning. Jag uppskattar dem och tycker att de för det mesta uppmanar till diskussion av viktiga företeelser i samhället. Det viktiga är att diskutera, vrida och vända. Sedan kan man ta ställning om man vill.

När det gäller Tradera så kan jag inte se något nedvärderande i det Reggis skriver eller så kan jag bara inte ta åt mig. Jag kan bara hålla med om att det finns massvis för att inte säga drösvis med skräp om man vill köpa det. Likaså finns det skräpköpare och skräpsäljare. Men, icke förty, här finns också riktiga godbitar. Sålda av jättegoa och trevliga säljare. Det gäller inte bara Barbie, jag har en del andra intresseområden också, bl a Jakarandamöbler från 60-talet + en del annat. Jag vill påstå att jag gjort rejäla fynd, inte minst ekonomiskt om jag nu skulle komma på att sälja det jag inhandlat.

Numera handlar jag mycket sällan på Tradera då jag tycker att priserna gått upp till en nivå som inte är försvarsbar längre (alltså på Barbie). Det har liksom blivit trist då vissa säljare köper upp drösvis av dockor o kläder på Ebay, lägger ut dem på Tradera, undanhåller en del fakta om dockorna för att sälja till intet ont anande nya samlare. Trist!!! De dockor som kommer från Ebay är ibland både omrotade och ommålade (makeupen). I Sverige lever fortf många i villfarelsen att allt är äkta och nämner man inte att det kommer från USA så säljer det som smör. De skulle bara veta hur mycket som kommer därifrån. Alla är förvisso inte sådana men de finns, jag lovar! Auktionshusen säljer också Barbiestuff ibland men även där får man se upp och inte tro att man blint kan lita på dem. Kunskapen måste jag själv stå för oavsett om jag handlar på Tradera, Ebay eller Bukowskis.

Eftersom mitt område , åtminstone Barbie, är väldigt smalt så är mina referensramar inte så allmängiltiga men jag ville ändå beskriva det.

Summa sumarum. Jag delar inte alltid era åsikter, inte heller Reggis, men jag läser inläggen och tycker det är fantastiskt att ni vill dela med er av både er tid och er kunskap.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: ons 30 jan 2008 00:25:01 »
Att välja sida............det slutade jag med i lekis.
du valde sida i det du skrev precis Reseda, bara så du är medveten om det
Har läst igenom Reggis inlägg flera gånger och kan inte finna att detta stämmer:"med en sån självuppskattning av dig själv, samt över din egen betydelse med din nedlåtenhet över oss andra som du vill ska krypa i golvet för sådana som dig, enligt din övertygelse,"

Det är banne mig Änglas egen tolkning av det skrivna. Märkligt nog känner jag igen tongångarna från andra forum!!
ja men så olika tolkar vi andra, man får ta en del av det i beräkningen

det finns två sidor här, jag skulle just lägga till att det inte alltid är så att folk pallar att bli mer eller mindre uthängda och kallade för att ha dålig smak som jag idag, av dig Reggis, jag kunde ju lika gärna blivit ledsen, och orolig för vilken psykopat som skulle hitta hem till mej, om läget varit lite annorlunda

rikta personangreppen mot oss som är härdade och skräm inte slag på våra nya medlemmar Reggis!

(lade till vilka citat av reseda jag syftade på)
« Senast ändrad: ons 30 jan 2008 00:37:41 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: ons 30 jan 2008 00:34:04 »
ada, JA i mitt andra inlägg, efter att jag läst igenom allt en gång till.

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: ons 30 jan 2008 00:37:54 »
Nu kommer det att genljudet av denna tråd på de andra forumen inom kort. Undrar hur länge det dröjer?  :o

Fjoll

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: ons 30 jan 2008 00:39:53 »
Spännande! Så länge det pratas om en så finns man eller hur det nu var?
« Senast ändrad: ons 30 jan 2008 01:18:57 av Fjoll »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #20 skrivet: ons 30 jan 2008 08:52:25 »
Jag känner ingen av er sedan tidigare, ej heller från andra forum så egentligen skall jag vara tyst. Men det har jag lite svårt för mellan varven.

Jag är inte så intresserad av vem som gjort vad eller varför egentligen. Och jag behöver inte heller någon skuldsanering i frågan, tänker inte heller ta ställning.

Men själva upplevelsen som bottnar i reaktionen "nu lämnar jag er" är jag lite nyfiken på ärligt talat. Jag tycker att upplevelsen av kränkning, den är alltid allvarlig, och jag tycker att man skall kika lite på vad det står för egentligen? Nu känner ni varandra sedan tidigare, så ni kanske redan har svaret, vad vet jag. Kanske vet ni att det döljer sig en notorisk martyr bakom orden, kanske har ni varit igenom det tidigare etc, men som ny bekant i gruppen kan jag inte annat än reagerar. Och jag har lite svårt för det som jag just nu upplever som en negligering av en människa.

Sen säger jag inte med det att Reggis har gjort fel, uttryckt sig på ett visst sätt etc, eller att skadeskjutningen är gjord av henne, vi har så olika preferensramar på hur vi reagerar och agerar känslomässigt, och det här får väl antas vara en känslomässig reaktion.

Men det finns ett par risker med hård ton. Jag tror inte att du, Reggis, alltid har hårdhuden på dig, utan jag läser nog oftast dina inlägg med glimten i ögat, och ser ochså mig själv i dina inlägg mellan varven i din hårdhet när du uttrycker dig, och jag tror att verkligen att det bankar ett varmt hjärta under taggtråden.

Men det finns en risk att sköra personer faktiskt tar illa vid sig om man saknar förmågan att läsa med glimt. Inte alla personer har heller varken god empatisk förmåga, inlevelseförmåga, förmåga att läsa av sociala koder, etc, och en stor andel personer med sådana svårigheter (nu pekar jag inte på engla i det här uttalandet, så missförstå mig inte) återfinns just via nätet som enda sätt att orientera sig i ett socialt sammanhang.

Risken att en del kastar sig in i det, med jargong och rollspelsförmåga etc, liksom att andra tar illa vid sig utav det.
Kanske bör man ändå sätta sig ner och fundera över vad som är ok eller inte?

Men nu skulle jag verkligen vilja se ett utlägg från dig Ängla. Hur känns det nu? Ser du det på ett annat sätt när du har fått lite distans, eller är du fortfarande upprörd?

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: ons 30 jan 2008 10:33:41 »
Ärligt talat så har jag inga behov av att vara överlägsen eller nedlåtande och det är inte så jag i allmänhet uppfattas. Sen vet jag att många människor har en avundsam inställning till andra och konstigt nog även till okända personer på nätet. Eftersom jag inte är en hymlare så kan jag eventuellt utlösa den typen av känslor hos vissa personer. De bara letar efter skäl för att få klä in sin avundsjuka i en acceptabel kostym.

Nu påstår jag inte att det skulle vara anledningen till signaturen Änglautanskors ”missnöje” med mitt deltagande här men det kan eventuellt vara en förklaring. Annas så är väl signaturen ovanligt känslig och vill att alla skall ta ”hänsyn” till denna känslighet. Jag tror tyvärr att ett sådant hänsynstagande bara leder till att personen ställer nya krav på särbehandling som att vissa ämnen är olämpliga osv.

Eller så är det så enkelt att det inte är en sakfråga utan signaturen har av någon orsak fattat agg mot mig personligen. I det fallet så kan jag tyvärr inte hjälpa till. För är det förklaringen, att personen fattar agg mot en helt okänd människa på nätet, så är det nog mer kvalificerad hjälp som behövs är jag rädd för. 

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #22 skrivet: ons 30 jan 2008 10:48:35 »
Annas så är väl signaturen ovanligt känslig och vill att alla skall ta ”hänsyn” till denna känslighet. Jag tror tyvärr att ett sådant hänsynstagande bara leder till att personen ställer nya krav på särbehandling som att vissa ämnen är olämpliga osv.

I sakfråga ger jag dig rätt, utan att lägga någon värdering i vad eller om det är det som skett här. Det kan vi bara reda ut om vi vet lite mer om hur Ängla ser på det. Därför är jag ochså nyfiken och vill höra mer, och har lite svårt för det där överslätandet eller den nonchalans jag ser, där Ängla inte ger sig till tals. Jag har svårt för det där med "ojdå, ramlade du, uppigen, det var inget farligt". Jag tycker att man kan titta på det onda först innan man konstaterar att det inte var farligt, och även om det inte var farligt i sista ändan så fanns det ändå ett skadat barn som hade ont. Förstår du hur jag tänker? Jag är ingen ömkande person, men att höra hur det förhöll sig skadar inte som jag ser det.
Det blir jag nyfiken på.

Men om det är någon som får en särbehandling här, Reggis så tycker jag faktiskt att det är du och jag är inte så lite faschinerad av det. Oavsett vilka elakheter du än slänger ur dig, så blir det överslätat och du förlåts ideligen för detta. Samtidigt kan jag förstå att man är rädd om dig som medlem, eftersom du är en igångsättare och en stark och mycket intressant personlighet. Men som sagt, jag har undrat över hur du har lyckats att få den positionen. "Reggis fungerar så-"inlägg har jag ju sett några gånger nu.
Du har lite överklassmaner mellan varven som man kan stöta sig på om man inte har dem själv eller kämpar med sin vardag, och ibland kan jag undra om du verkligen är född med silversked eller ej, samtidigt försöker jag se det intressanta i klasskillnader och möten emellan. Det finns en sadomasochistisk fashination från min sida sett. 

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: ons 30 jan 2008 12:32:59 »
Så elak är jag väl inte kikarbara? Tycker att lite får man tåla och jag har aldrig och jag upprepar aldrig anmält ett inlägg till någon Admin hur än osmakligt och personligt det varit. Inte ens inlägget med ”skitluder” anmälde jag. Det inlägget tyckte jag illa om inte för att det var mig man kallade för skitluder. Utan det var det allmänna kvinnoförakt det ger uttryck för som jag tyckte illa om.

Anledningen till att vi kanske har olika syn på min ”elakhetsgrad” beror nog på att jag aldrig börjar med några elakheter utan de kommer som svar på diverse påhopp. Jag tror inte du kan hitta ett exempel på när jag skulle ha börjat med elakheter. Måste emellertid erkänna att jag har ingenting emot att det slungas ut lite elakheter mot mig. Det ger mig ju chansen att slunga ur mig några tillbaka utan att få dåligt samvete.

För övrigt har inte jag heller något emot att vara en ”sak” ibland Kikarbara. Det kan vara rätt kul att bara vara utsatt för andras blickar och på det sättet styra omgivningen. Om inte annat så sätter man igång en hel del tankeverksamhet. Jag förmodar att du läst ”Berättelsen om O” av Dominique Aury.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: ons 30 jan 2008 14:41:01 »
Men själva upplevelsen som bottnar i reaktionen "nu lämnar jag er" är jag lite nyfiken på ärligt talat. Jag tycker att upplevelsen av kränkning, den är alltid allvarlig, och jag tycker att man skall kika lite på vad det står för egentligen? Nu känner ni varandra sedan tidigare, så ni kanske redan har svaret, vad vet jag. Kanske vet ni att det döljer sig en notorisk martyr bakom orden, kanske har ni varit igenom det tidigare etc, men som ny bekant i gruppen kan jag inte annat än reagerar. Och jag har lite svårt för det som jag just nu upplever som en negligering av en människa.

Som jag sa tidigare så finns det två sidor av det och Ängla deklarerat för länge sedan att det är "hon eller Reggis", och att ställa ultimatum att en av dem får gå från forumet funkar ju inte riktigt. Jag har hjälpt henne att lägga ut bilder och fått henne att kännas sig "med" när hon klagat på att alla andra känner varann. Med flera utspel och ultimatum uppstår den känslan av negligering av människa som du läser av.

Och den andra sidan är att jag ber Reggis tona ner det bitska mot dem som inte varit med förr, troligen är man så härdad att man inte reagerar, man kan själv provocera och vet precis vilken reaktion som kommer, jag lindade inte in i bomull precis att jag tyckte stilikonen påminde mej om Nalle Knutsson, vilket ju är provokativt, reaktionen kom också, men jag var beredd på den.

(jag såg att du låst tråden Kikis, det är inte så att det inte funkar, utan Admin kan alltid skriva som du ser.
« Senast ändrad: ons 30 jan 2008 14:48:07 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: tor 31 jan 2008 11:40:55 »
Testar om tråden är upplåst.

Och det är den.

Eller tänk om jag blivit admin i natt  ::) ;D ;D

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: tor 31 jan 2008 22:42:14 »
Ja Admin är ju en reinkarnation av Guds hand så det är ju självklart att Admin alltid kan skriva precis som den sjungande strutsen alltid kan sjunga. Men kan en anka alltid simma, det är frågan?

Reseda

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: fre 1 feb 2008 00:04:08 »
En anka kan simma när den VILL simma!

123456

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: mån 11 feb 2008 18:09:44 »
Jo vi vet, den sjungande strutsen Carola, var det nån som sa...

123456

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: mån 11 feb 2008 18:22:37 »
Här pågår fullt krig mellan vissa, varför måste vi ha det så... någon beter sig som jag vet inte vad & det vet jag inte heller, hinner inte läsa det föregångna, såg bara att en stackars medlem tänker lämna Forumet !

Går det inte mäkla Fred mellan parterna ?